Sponsors nauwelijks meer geïnteresseerd in tafeltennis

AMSTERDAM, 25 SEPT. Het Nederlandse tafeltennis wordt met een crisis geconfrontreerd. Bij de wereldkampioenschappen in Japan is het nationale vrouwenteam in een kwade reuk komen te staan. De brokken zijn weliswaar enigszins gelijmd, maar het beeld dat publiek en media hebben van de toppers Bettine Vriesekoop en Mirjam Hooman-Kloppenburg is nog altijd alles behalve positief.

Verder is het heel slecht gesteld met de financiën van de eredivisieverenigingen. Sponsors zijn nauwelijks geïnteresseerd in de topclubs. De meest dramatische situaties spelen zich af rond Avanti en Tempo Team. Avanti uit Hazerswoude, de enige Europa-Cupwinnaar die de tafeltennisbond (NTTB) rijk is, is afgelopen seizoen volledig in elkaar gestort. Prachtige beloften aan de net aangetrokken topspelers Trinko Keen, Casper Mol, Merijn de Bruin en Michel de Boer bleken loos van inhoud. En datzelfde gold voor de mooie woorden aan het adres van de trainers Niels Albers en Carel Deken. Er kwamen geen geldschieters voor het afgebrokkelde bolwerk-Avanti, ondanks anders luidende verhalen van manager Walter Jansen.

Volgens de spelers heeft de Stichting Topsport Avanti in deze zaak een zo zware verantwoordelijkheid, dat zij besloten hebben ter verdediging van hun plannen de civiele rechter in te schakelen. Trinko Keen, inmiddels uitgeweken naar België: “Toen wij met Avanti in zee gingen, heeft men ons vals voorgelicht. Er is nooit verteld dat sponsoring zo onzeker was. Integendeel, we konden rekenen op ons geld was ons beloofd. Later is gebleken, dat de bestuursleden van de Stichting blufpoker hebben gespeeld. Daar zijn wij de dupe van geworden. Dat accepteren we niet en daarom zijn we naar de rechter gestapt.”

De situatie bij Tempo Team is heel wat overzichtelijker. Vlak voor het seizoen werd hoofdsponsor Ageha failliet verklaard. “Dat kwam voor ons als een donderslag bij heldere hemel”, aldus trainer Bert van der Helm. “We hebben zo lang ik me kan herinneren nooit problemen gehad. Tempo Team en Ageha waren jarenlang stuk voor stuk solide sponsors.” Het bestuur van de Amsterdamse club raakte niet meteen in paniek, zocht en vond een tijdelijke geldschieter voor het Europa-Cuptoernooi. Maar mede als gevolg van de interne problemen duurde dat avontuur slechts één ronde. De Spaanse kampioen Granada was met 5-3 te sterk.

Van der Helm: “Momenteel zijn we allemaal hard bezig om een oplossing te vinden. Tot 1 januari blijft het team intact. Daarna is alles onzeker. Als er geen geld komt, kan de boel wel eens in elkaar storten.” Het bedrijfsleven blijkt weinig belangstelling meer te hebben voor tafeltennisclubs. Ook het Limburgse Bartok verliest binnenkort zijn hoofdsponsor. Waar het geld vroeger rijkelijk vloeide, daar is momenteel schraalhans keukenmeester. En in dit verband is "televisie' het sleutelwoord. Terwijl de NTTB met zijn vertegenwoordigende teams volop tv-zendtijd weet te realiseren, zijn Studio Sport en de andere sportprogramma's niet geïnteresseerd in de verrichtingen van de beste clubs van Nederland.

Trainer Van der Helm: “Onze laatste twee kampioenschappen hebben letterlijk geen enkele tv-minuut opgeleverd. Vroeger kwamen we mintens vier keer per jaar op de tv met uitgebreide samenvattingen. Deze situatie is natuurlijk erg vervelend voor de clubs, maar uiteindelijk ook voor de bond. Wij zijn immers de leveranciers voor de nationale ploegen. Als spelers niet meer via de club gesponsord worden, zullen ze uiteindelijk veel minder uren kunnen gaan trainen. En dat gaat weer ten koste van de kwaliteit van de nationale teams.”

Volgens Ron Veldhuizen, hoofdbestuurslid marketing van de NTTB, moeten de clubs de handen vooral in eigen boezem steken: “Ze doen weinig of niets aan public relations. Ze vergeten vaak dat het binnenhalen van een sponsor eigenlijk maar twintig procent van het werk is. Het onderhouden en verbeteren van de relaties is het belangrijkste deel. Dat laten ze volledig liggen.” Veldhuizen zegt dat de bond meer aandacht gaat besteden aan de eredivisie. Verder moet er volgens hem naast het verbeteren van de pr nog heel wat meer gebeuren om de eredivisie weer aantrekkelijk te maken voor geldschieters, publiek en media: “De sfeer tussen de verenigingen zal moeten verbeteren. Er is nog altijd sprake van onderlinge haat en nijd. Daarnaast moeten we ook de puntentelling eens tegen het licht gaan houden. Er wordt momenteel bij diverse toernooien geëxperimenteerd met een systeem, waarbij games worden gespeeld tot en met elf punten. Dat komt de dynamiek ten goede. Wellicht is dat een idee voor de competitie. We moeten op voorhand niets uitsluiten.”