Polygram trekt 400 mln gulden uit voor filmbelangen

ROTTERDAM, 25 SEPT. De muziek- en amusementsmaatschappij Polygram zal zijn activiteiten in de filmsector fors uitbreiden. Het concern - voor 80 procent in handen van Philips, de overige aandelen staan aan de beurs genoteerd - wil hiervoor de komende drie jaar ongeveer 200 miljoen dollar (400 miljoen gulden) uittrekken.

Polygram, dat de investeringsplannen gisteren ontvouwde, wil voor de filmactiviteiten in Los Angeles een speciale divisie oprichten, die onder leiding komt van senior vice-president media, Michael Kuhn. Een belangrijk deel van de nieuwe investeringen zal Polygram steken in uitbreiding van zijn belang van 49 procent tot (waarschijnlijk) 100 procent in de produktiemaatschappijen Propaganda Films (Los Angeles) en Working Title Films (Londen).

Verder wordt extra geld gestoken in de financiering van films, minimaal vier films per jaar in de categorie van 15 tot 25 miljoen dollar en vier films in de categorie van 7 tot 10 miljoen dollar. Ze moeten worden geproduceerd door Propaganda, Working Title en A&M Films (Los Angeles), dat al volledig eigendom is van Polygram. Tenslotte wil Polygram investeren in de distributie van films in de Verenigde Staten en in versterking van de distributie van eigen films buiten de VS (via de eigen, in Nederland gevestigde film-verkoopmaatschappij Manifesto).

Het totale bedrag kan, aldus Polygram, uit de kasstroom en de reguliere kredietfaciliteiten worden gefinancierd. De koers van Polygram op het Damrak sloot gisteren op 41,60 gulden en steeg vanochtend twee dubbeltjes. Muziek blijft de kernactiviteit van Polygram. De totale omzet beliep vorig jaar 5,2 miljard gulden. De filmactiviteiten namen met ruim 40 miljoen gulden daarin een bescheiden plaats in. Maar volgens Alain Levy, president van Polygram en sinds kort ook lid van Philips's groepsraad, kent het concern “een succesvolle expansie” op de snelgroeiende markten van video en film. “We hebben nu een goede uitgangspositie om het succes op de filmmarkt verder uit te bouwen door een aantal goed gecoördineerde investeringen met een laag risico”.

Behalve de genoemde filmbedrijven bezit Polygram meerderheidsbelangen in drie Franse produktiebedrijven (R Films, Noé Productions en Midi Minuit-Partizan). De onderneming was de afgelopen vijf jaar direct danwel indirect betrokken bij 17 films (waaronder "In bed with Madonna', "My beautiful laundrette' en "Wild at heart', dat vorig jaar werd uitgeroepen tot beste film op het festival in Cannes) en heeft video-activiteiten in 24 landen. De maatschappij was ook betrokken bij de produktie van het televisie-programma "Twin Peaks'.

De omzet van Polygram steeg in de eerste helft van dit jaar tot 2.711 miljoen dollar, 24,5 procent meer dan van de eerste helft 1990. Afgelopen zomer verwierf het bedrijf een minderheidsbelang van 30 procent in Really Useful Holdings, de Londense uitgever en exploitant van de rechten van musicalcomponist Andrew Lloyd Webber. Bovendien werden twee CD-fabrieken van Philips in Hannover (Duitsland) en Louviers (Frankrijk) overgenomen. Begin deze week sleepte Polygram de marketing en distributie van het platenlabel Motown in de wacht. In totaal ging het bij deze investeringen om circa 500 miljoen gulden.