De acteur Krabbé subsidieert de schilder Krabbé

Jeroen Krabbé en het witte doek, Ned. 3, 20.25-21.20u.

Jeroen Krabbé heeft de afgelopen weken heel wat gras voor de voeten van Jeroen Krabbé en het witte doek weggemaaid. Zo leek het tenminste. Hij was alom in de media aanwezig, vooral met kokette achter-de-schermen-anecdotes over Barbra Streisand, Joan Collins en andere wereldsterren met wie hij werkte. Maar in de documentaire die de NOS vanavond over hem uitzendt, is voor zulke gniffelverhalen geen ruimte. Cees van Ede concentreert zich op de ernstige, professionele filmacteur èn op de schilder, die thuis op zijn planken vloer de doeken wast en vult. Krabbé schetst zelf de balans die hij tussen beide ambachten heeft gevonden: “De acteur werkt heel hard en geeft dan een stipendium aan de schilder.” Wat dit programma aan al die recente interviews toevoegt, is in de eerste plaats het bezoek dat Van Ede bracht aan de set van Dynasty, waar Jeroen Krabbé deze zomer een belangrijke gastrol speelde. Hij vertelt dat hij de sleutel tot het karwei vond “door het te benaderen als een klassieke rol” en dat hij erin slaagde daarmee zijn tegenspeelster Joan Collins uit haar routine te halen. De diva bevestigt dat, zij het indirect. Ze zegt dat ze vaak genoeg met inhoudsloze, gladde whimps heeft moeten werken om te weten dat Krabbé aanzienlijk meer in huis heeft dan alle paspoppen die in de loop van haar carrière aan haar voorbijtrokken. “Hij daagt me uit,” verklaart ze, “en dat gebeurt me niet vaak.”

Zelf vertelt de acteur dat hij altijd al filmster had willen worden en zich als knaap al opdrong aan een amateurtoneelvereniging, waar hij zijn eerste triomfen vierde door als lijk uit een kast te vallen. Uit het archief kwam een repetitiescène met zijn leermeesteres Ank van der Moer en een Cyrano-fragment met zijn leermeester Guus Hermus. Krabbé voegt er een spannend verteld verhaal aan toe over de schilder Melle, die aan de ezel zijn grote voorbeeld was. Daarop springt Van Ede over op de doorbraak met Soldaat van Oranje, de tijd van de charme-rollen op de tv en in het theater overslaand. Ook de meeste Nederlandse filmrollen blijven verder onbesproken. De handeling verplaatst zich naar Hollywood, waar zijn agent Marion Rosenberg en zijn collega Timothy (James Bond) Dalton prijzende woorden spreken en waar men Krabbé bespied ziet terwijl hij een tekst in zijn hoofd stampt.

Het aardige van de documentaire is, dat het maken van schilderijen en litho's evenveel aandacht krijgt als het werk als acteur en daarmee gedeeltelijk ook parallel loopt. De laatste beelden werden afgelopen zondag gemaakt, toen er in Amsterdam een expositie van zijn werk werd geopend. En er komt voorts geen woord over Barbra Streisand in voor.