Air Holland wil uitstel om financiers te vinden

ROTTERDAM, 25 SEPT. Het gisteren verschenen "voorlopige' jaarverslag van Air Holland geeft geen antwoord op de vraag hoe de in nood verkerende luchtvaartmaatschappij aan het benodigde risicodragende kapitaal moet komen om te overleven.

Hoewel de chartermaatschappij al enige malen de "Veer voor de beste vakantievliegmaatschappij' kreeg, zijn directie en commissarissen van mening dat op dit moment zekerheid ontbreekt omtrent de continuïteit van de onderneming. Hierdoor is het niet mogelijk de aandeelhouders de definitieve jaarcijfers ter goedkeuring voor te leggen op de aandeelhoudersvergadering aanstaande maandag. Hen zal een half jaar respijt worden gevraagd zodat Air Holland tijd heeft financiers te vinden.

Een inkoopcombinatie van touroperators heeft al laten weten dat ze bereid is tien miljoen vooruit te betalen voor vliegtuigstoelen die later worden afgenomen. Bovendien blijkt uit een enquête van het reisvakblad Reisrevue dat zowel werkgevers als werknemers van reisbureaus en touroperators “Air Holland graag in de lucht houden.”

Het baliepersoneel van reisbureaus wil zelfs in de eigen beurs tasten (een paar aandelen kopen) als dat nodig mocht zijn. Er is hen veel aan gelegen de laatste onafhankelijke luchtvaartmaatschappij in stand te houden. Concurrenten Transavia en Martinair worden beide in belangrijke mate gecontroleerd door de KLM. Uit de enquête komt overigens ook naar voren dat 22 procent van de ondervraagde touroperators vindt dat Air Holland-directeur J. Block het veld moet ruimen of dat de top moet worden gereorganiseerd.

Naar verluidt is een geldinjectie van circa dertig miljoen nodig om het bestaan van Air Holland te garanderen. Grootaandeelhouder de Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM), met een aandeel van 14 procent in Air Holland, doet geen mededelingen over zijn eventuele bijdrage. NPM heeft wel samen met een andere grootaandeelhouder, de Rotterdamse oliemaatschappij Transol, laten weten te willen bijspringen.