Renault: 40 pct minder banen in '99

PARIJS, 24 SEPT. Het Franse automobielconcern Renault zal in 1999, wanneer de Europese markt vrij toegankelijk wordt voor Japanse auto's, ongeveer veertig procent minder personeel moeten hebben om dezelfde produktiviteit te bereiken als de Japanse auto-industrie. Dat heeft een woordvoerder van het concern gisteren verklaard. Hij noemde het percentage “eerder een berekening dan een doelstelling”, maar dat bij Renault veel banen zullen verdwijnen lijkt volgens hem wel zeker.

In de afgelopen tien jaar nam het aantal werknemers bij Renault al af van 102.000 tot 68.000. Dit jaar verdwijnen er nog eens 4.600 arbeidsplaatsen. Renault zag de winst in het afgelopen jaar kelderen met 87 procent. De Franse autoproducenten genieten op hun thuismarkt nu nog verregaande bescherming tegen de Japanse concurrentie via een laag importcontingent. Ook in Italië, Spanje, Portugal en het Verenigd Koninkrijk gelden nog beperkingen.

Renault moest gisteren een nederlaag slikken in een conflict met het Duitse Volkswagen-concern over een advertentiecampagne. Het ging daarbij om de tekst: “Renault verkoopt tweemaal zoveel auto's in Duitsland als Volkswagen in Frankrijk. Dat verbaast u? Ons niet.” Een rechtbank in Parijs oordeelde dat Volkswagen terecht bezwaren had tegen de advertentie. De campagne is inmiddels gestaakt.

Volgens de rechter concludeert “de gemiddelde lezer” uit de advertentie dat de auto's en de verkoop bij Renault van betere kwaliteit zijn dan bij Volkswagen. Het Duitse concern had aangevoerd dat sprake was van onwettige vergelijkende reclame. Bovendien was erop gewezen dat de advertentie misleidend is omdat de Duitse automarkt tweemaal zo groot is als de Franse. (DPA)