Reddingsplan reiswereld voor Air Holland

ROTTERDAM, 24 SEPT. De reiswereld komt de in nood verkerende chartermaatschappij Air Holland tegemoet. Dutch Pool, een inkooporganisatie van zes touroperators, zal zo'n tien miljoen gulden vooruit betalen voor vluchten die ze later zal afnemen.

Ook andere bedrijven uit de reiswereld zijn bereid de luchtvaartmaatschappij op deze manier te steunen. De grootaandeelhouders van Air Holland moeten zich wel garant stellen voor het geval het alsnog mis gaat met het bedrijf. Air Holland moet behouden blijven omdat het bedrijf goede kwaliteit levert en voor de nodige concurrentie op de luchtvaartmarkt zorgt, blijkt uit een enquête onder reisorganisaties van het reisvakblad Reisrevue.

Begin september weigerde de externe accountant van Air Holland de jaarstukken te tekenen. De continuteit van het bedrijf was volgens hem niet gewaarborgd. Uit de voorlopige cijfers bleek dat de zeven jaar oude chartermaatschappij een verlies voor belastingen van 49 miljoen gulden over boekjaar 1990-91 (tot en met maart) had geleden. Het eigen vermogen was gedaald tot 4,3 miljoen gulden.

Het eerste kwartaal van het lopende boekjaar werd nog een verlies van tien miljoen gulden geboekt, waardoor sprake was van een negatief eigen vermogen. Air Holland liet weten dat huisbankier ABN Amro het nieuwe ondernemingsplan had bestudeerd en het met de maatschappij eens was dat het plan “een basis biedt voor de continuteit.” De onderneming wil zijn positie op de Europese chartermarkt verstevigen.

De grootaandeelhouders van Air Holland - de Rotterdams oliemaatschappij Transol en de Nederlandse Participatie Maatschappij - verklaarden zich al bereid het eigen vermogen van de luchtvaartmaatschappij met een nieuwe geldinjectie te steunen.

Nu is duidelijk dat in elk geval Dutch Pool - een inkoopcombinatie van de touroperators Neckermann, NBBS, Sudtours, Sunair, Zonnetour en Casa a Renta - voor 10 miljoen gulden liquiditeiten wil zorgen. Het gaat hier in feite om het vooruit betalen van diensten die nog moeten worden geleverd. “Zo helpen we Air Holland de winter door”, aldus Neckermann-directeur R. Klawer. Over de details van de overeenkomst moet nog worden onderhandeld.

Air Holland zelf wil nog geen commentaar geven. Uiterlijk morgen, vijf dagen voor de aandeelhoudersvergadering, geeft het bedrijf uitsluitsel over het reddingsplan.

Op de Amsterdamse effectenbeurs werd vorige week al rekening gehouden met de redding van Air Holland: de koers steeg met 37 procent van 3,60 tot 4,90 gulden. Air Holland noteerde omstreeks het middaguur twee dubbeltjes hoger op 5,10 gulden.

De manier waarop de chartermaatschappij wordt gered, lijkt op de wijze waarop het bedrijf zes jaar geleden werd opgericht. Neckermann-directeur Klawer: “Toen hebben we samen met Arke Reizen vier miljoen gulden vooruit betaald voor vluchten die we zouden afnemen. Op dat moment was er nog helemaal geen luchtvaartmaatschappij, alleen maar een directeur en een secretaresse. Nu is de uitgangspositie veel beter.