IDEALE ROUTEBOEKJES

Landelijke fietsroutes. Deel 1 Fietsroutenet voor vakanties en dagtochten in Noord- en Midden-Nederland redactie Ad Snelderwaard 129 blz., St. Landelijk Fietsplatform Amsterdam 1991, f 29,50 ISBN 90 6064 777 7 Lange-afstand fietsroutes. Deel 2 Fietsvakantieroutes door Midden- en Zuid-Nederland en aangrenzend Vlaanderen redactie Ad Snelderwaard 92 blz., St. Landelijk Fietsplatform Amsterdam 1991, f 29,50 ISBN 90 6064 691 6 LF1 Noordzee-route: fietsen tussen Den Helder en de Frans-Belgische grens redactie Ad Snelderwaard 64 blz., St. Landelijk Fietsplatform- Westvlaamse Ver. voor de vrije tijd Nieuwegein 1990, f 10,- ISBN 90 7293 001 0 LF4 Midden-Nederlandroute: fietsen tussen de Noordzee en de Achterhoek- Twente redactie Ad Snelderwaard 64 blz., St. Landelijk Fietsplatform Nieuwegein 1991, f 10,- ISBN 90 72930 02 9

Vorige maand maakte ik met een vriend een fietskampeertocht van een week door Nederland, een rondje van Arnhem naar Arnhem via Maastricht, Brussel, Breskens, Schoorl en de Afsluitdijk (960 kilometer). Ik neem altijd een pak kaarten mee en stippel mijn eigen route uit. In Breskens stuitten we echter op het bord "LF1B'. Gelukkig wisten we dat LF1B lange-afstandsfietsroute 1 oftewel Noordzeeroute in noordelijke richting betekent. (LF1A gaat naar het Zuiden). We besloten - een beetje uit gemakzucht - ons door die bordjes in noordelijke richting te laten leiden; dan hoefden we niet elke keer te stoppen om op onze eigen kaart te kijken.

We probeerden de bordjes te volgen, maar dat viel niet mee. Een paar keer raakten we van de route af. Wat moet je dan doen bij het devies "geen bord is rechtdoor c.q. weg vervolgen'? In Maassluis volgden we het bord dat ons een straat instuurde waar auto's niet, maar fietsen wel in mochten; toen we verder geen borden meer tegenkwamen, bleek dat we verkeerd zaten. Ten Noorden van IJmuiden zagen we gelukkig, nog net op tijd achteromkijkend, een met brandnetels overgroeide ANWB-paddestoel waar onderop een sticker LF1B geplakt was. Zonder routeboekje is deze bewegwijzerde route niet te rijden.

Het stuk LF1B dat we wel gefietst hebben was prachtig; het ging over rustige fietspaden en landweggetjes. Wel vonden we dat de route wat weinig door dorpjes heenging. Onze zin in koffie kon niet altijd bevredigd worden en van de route afgaan, durfden we niet. Later op de kaart kijkend, bleek dat mee te vallen; zonder dat we dat in de gaten hadden, waren we vlak langs dorpjes gefietst.

Thuisgekomen heb ik het boekje van de Noordzee-route meteen aangeschaft evenals enkele andere. Jammer dat we ze niet op onze tocht bij ons hadden; dan waren we niet van de route geraakt en hadden we nog leukere weggetjes gefietst. Er blijken heel wat aantrekkelijke alternatieven voor stukken die mij eerder minder goed bevallen zijn. Ook heb ik een heleboel ideeën opgedaan voor nieuwe tochten, routes die erom vragen nog eens gefietst te worden. Het boekje heeft gelijk: ""Wie ver van huis voor zijn plezier naar een bepaalde bestemming wil fietsen, heeft vaak moeite met het vinden van een mooie, rustige route. Door onbekendheid kiest men vaak de gewone doorgaande fietsverbindingen'' en wordt men ""vaak onaangenaam verrast door een onaantrekkelijke omgeving of verkeersdrukte''. Deze boekjes kunnen zulks tot een minimum beperken.

Het fietsroutenet van de Stichting Fietsplatform, waarin o.a. de ANWB en de fietsersbond ENFB samenwerken (!), is zo'n 6000 kilometer lang en doorkruist heel Nederland. Er zijn 38 lange doorgaande routes zoals van Alkmaar naar Vaals en van Groningen naar Antwerpen en korte verbindingsroutes. Het netwerk sluit aan op Belgische en Duitse routes. Het is een aardige aanvulling op de fietsrondritten vanuit allerlei plaatsen zoals er door Uitgeverij Dwarsstap een stuk of twintig zijn uitgegeven. De routes zijn ideaal voor fietstrektochten in de vakantie, maar ook voor weekenden of eendaagse tochten zijn ze geschikt. In een regenbestendig mapje zitten naast een routeboekje zeer duidelijke kaarten van schaal 1:150.000 (schaal 1:50.000 zoals de fietskaarten van De Dwarsstap zou beter geweest zijn omdat daar alle wegen op staan).

Misschien komt het door mijn aversie tegen puzzelritten en mijn liefde voor kaarten, maar ik vond het vreemd te lezen dat alle routes ""in de gids zo gedetailleerd beschreven zijn dat ze zonder hulp van de kaart probleemloos zijn te fietsen''. Wie gaat er nou een tocht rijden op basis van geschreven aanwijzingen? Wat is er duidelijker en handiger dan een kaart? Fietsers die gewend zijn "witte weggetjes' te rijden, moeten wel even wennen aan de kaarten waarop die geel zijn en de hoofd- en snelwegen wit. Het kaartbeeld wordt er een stuk fietsvriendelijker van, want minder gedomineerd door snelwegen.

Heel aardig is dat allerlei soorten overnachtingsmogelijkheden voor fietsers zoals jeugdherbergen, natuurvriendenhuizen, trekkershutten, kampeerbewijsterreinen en fietscampings apart zijn aangegeven. De adressen en telefoonnummers staan in het boekje. De ruim 700 overnachtingsadressen van Vrienden op de fiets* (prijs 15 tot 25 gulden per nacht) en de 270 (veelal gratis maar alleen voor leden) overnachtingsmogelijkheden bij ENFB-leden staan er niet in, maar kunnen, vooral buiten de zomer, uitkomst en verrassende contacten bieden.

Van alle routes zijn er tot op heden twee bewegwijzerd: Den Helder - Frans-Belgische grens (LF1) en Scheveningen - Enschede (LF4), waarbij de stukken in Den Haag en Arnhem dit najaar klaar komen. Volgend jaar volgen de routes Arnhem-Maastricht (LF3) en Groningen-Enschede (LF14), zodat er dan ook een grote Noord-Zuid-route in het Oosten des lands bewegwijzerd is. Bewegwijzering vergemakkelijkt het fietsen van die routes, maar zonder routeboekje kun je niet.

Deze boekjes bevatten helaas geen losse kaarten, wel aardige beknopte informatie over de route (zij het met wat onooglijke foutjes, althans over Arnhem en omgeving). Puzzelritachtige routebeschrijvingen zoals in de twee basisdelen staan er niet in. Als je van de route raakt, zul je er met de kaartjes weer op moeten komen. Voor stukken als die door steden als Den Haag zal dat gezien de schaal van de kaart niet meevallen. Je kunt dan maar het beste naar het eerstvolgende plaatsje buiten de stad fietsen.

Ondanks wat schoonheidsfouten zijn de uitgaven van de Stichting Landelijk Fietsplatform een rijke bron van fietsgenot.

*Het adressenboekje van "Vrienden op de fiets' is te bestellen bij P. de Blécourt, Brahmsstraat 19, 6704 DA Zevenaar