Artemisia Gentileschi

In het interessante artikel in NRC Handelsblad van 17 september van Mark Peeters over Artemisia Gentileschi (1593-1652), suggereert de auteur dat deze talentvolle romeinse schilderes beschouwd wordt “als de eerste vrouwelijke kunstenaar die in staat was op eigen benen grote artistieke prestaties te leveren...”.

Hoewel het waar is dat ze, door de zeer hoge kwaliteit van haar werk (en niet in eerste instantie als vrouw) een belangrijke plaats in de kunstgeschiedenis heeft, was ze niet de eerste opmerkelijke vrouwelijke kunstenaar uit haar tijd, en ook niet de eerste die een carrière op eigen kracht wist op te bouwen.

Tenminste twee andere, eveneens Italiaanse, vrouwelijke schilders uit die periode genoten voldoende roem en financiële erkenning voor hun werk om met Artemisia om een eerste plaats te kunnen concurreren. Ze kunnen zeker als veel meer dan gewone "assistenten van hun vader' worden beschouwd.

Zo was Sofonisba Anguissola (ca. 1535-1625) een zeer gevierde schilderes, die gewaardeerd werd door belangrijke figuren als Giorgio Vasari. Haar bekendheid ging tot ver over de grenzen: Philips II liet haar naar Spanje komen, waar zij een aanstelling met een hoog salaris aan het hof kreeg. Ook Lavinia Fontana (1552-1614) was zeer beroemd in de romeinse aristocratische en kerkelijke kringen, waarvoor zij tal van opdrachten heeft uitgevoerd. Tenslotte horen Barbara Longhi (1552-1638) en Elisabetta Sirani (1638-1665) ook tot de belangrijke "professionele' vrouwelijke schilders van de tweede helft van de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw.