Duitse autoverkoop in augustus fors omlaag

BONN, 20 SEPT. De autoverkoop is in West-Duitsland, de grootste automarkt in Europa, sterk gedaald. In vergelijking met augustus 1990 werden vorige maand bijna 40 procent minder vracht- en personenauto's verkocht. Van juli (444.907) op augustus (135.220) daalde de verkoop zelfs met 70 procent.

In Oost-Duitsland, waar nog steeds een flinke "inhaalvraag' bestaat, blijven de verkopen min of meer op peil.

De sterke verkoopdaling, vooral van personenauto's, heeft mede te maken met het eindigen (per 31 juli) van de speciale subsidieregeling bij aankoop van auto's met katalysator. Ook kan de extra belastingverhoging op benzine, olie en diesel per 1 juli (ruwweg een kwartje per liter) een rol hebben gespeeld. Die twee factoren hebben een min of meer structurele invloed, meent de Duitse auto-industrie (DVA). Zij wijst er voorts op dat augustus een vakantiemaand is, waarin fabrieken minder produceren.

Niettemin lopen de verkopen in het algemeen al sinds maart gaandeweg terug. En hoewel de orderboeken van de Duitse autofabrieken nog goed gevuld zijn, is de huidige stand toch maar de helft van een jaar geleden. Onder de grote producenten meldt alleen het Volkswagen-concern, dat op de internationale autotentoonstelling in Frankfurt zijn nieuwe Golf-model vertoont, een licht gegroeide orderportefeuille. Bij Volkswagen en andere fabrieken gelden ook nog steeds lange wachttijden (van drie maanden tot een jaar).

Mede dankzij de reëel gestegen inkomens en de onverminderd hoge prijs van gebruikte auto's wordt niettemin op een goed jaar voor de Duitse auto-industrie gerekend, zij het met een lichte verschuiving van nieuwe naar gebruikte auto's. Over 1991 wordt een kleine stijging van de auto-produktie verwacht. In totaal zullen dit jaar in Duitsland omstreeks 4 miljoen nieuwe kentekens worden afgegeven, heet het in prognoses van de auto-industrie.