Jumpsuits tegen een Donald Duck-decor

Op een modeshow vanavond in het Amsterdamse Paradiso presenteert een tiental Nederlandse ontwerpers de collecties voor het komende seizoen. Hoe zal de winterkleding eruitzien? Gaan wij kortgerokt en -gebroekt over straat of trekken we hoge lieslaarzen aan? Prefereren wij extravagante, strak om het lichaam sluitende bodysuits of pakjes uit de koker van Chanel? Deelnemende ontwerpers geven hun visie op het komende seizoen.

Paradiso, Weteringschans. Aanvang shows 18u30 en 21u30. Toegangsprijs 15 gulden. 23u jazz-bobfeest.

Zwart en grijs, dat zullen de overheersende kleuren zijn vanavond op de modeshow van De Unie in het Amsterdamse Paradiso, dat voor de gelegenheid in de sfeer van de stripwereld - van Walt Disney tot Flash Gordon - is aangekleed. Op de modeshow is kleding te zien van Nederlandse ontwerpers, die zich richten op een jeugdig, maar net niet te pril, modebewust publiek tussen de 20 en 45 jaar, en die stoffen van goede kwaliteit verwerken tot betaalbare modellen. Mannequins, visagisten en andere medewerkers doen belangeloos mee. De opbrengst van de show komt ten goede aan het Aids-fonds. Na afloop, vanavond om elf uur, kunnen de bezoekers zich uitleven op een jazz-bob feest.

De modeshow is een initiatief van De Unie, waarin zich een aantal merendeels jonge, wat kleinere ontwerpers heeft verenigd die ongeveer dezelfde ideeën koesteren op kledinggebied en zich samen op beurzen presenteren. De avond is bedoeld om direct aan de consument te tonen wat men dit winterseizoen te bieden heeft. De meeste getoonde modellen zijn nu al te koop in boetieks over het hele land en in winkels als De Bijenkorf. Behalve De Unie, waartoe de merken Philip Handsome-Eamon Brown, Simple and Strong, Brave Buster-Rose Room, Hunters & Collectors, Cache-Col en X-As horen, doen ook andere ontwerpers mee.

Een rondgang langs enkele merken levert een scala op aan jong, vlot en makkelijk ogende kleding, waar je zo in zou willen stappen. De rokjes zijn nog steeds kort tot zeer kort. Ritssluitingen zorgen voor de sportieve accenten. Strakke kleding blijft deze winter nog in de mode, daarom wordt veel lycra verwerkt, dik stretch-materiaal dat nauw aan het lichaam aansluit. Het voordeel van lycra is, dat het naar alle kanten meerekt, goed in model blijft zitten en ook nog lekker behaaglijk is. Bovendien houdt het zich prima in de wasmachine. De lycra-kleding ziet er sexy en geraffineerd uit, maar voor de draagster is wel een kleine maat en een perfect figuur geboden. Wie boven de maat 40 komt, ziet er in zo'n strakke legging, jurk of jumpsuit al gauw uit als een te vol gestopte saucijs. Volgens de ontwerpers gaat het hele strakke er overigens wel langzamerhand af. Sommigen zijn al begonnen met kleding die nog wel aansluit, maar al ietsje meer ruimte laat.

Niet alles wat De Unie toont is hip, strak en jong. Er komen vanavond ook merken aan bod met een wat meer conventionele collectie. Ellen Steenbeek die met haar partner Juan Deden de merken Rose Room, Simple and Strong en Brave Buster (voor mannen) brengt, laat een pakje zien dat rechtstreeks uit de koker van Chanel had kunnen komen, met de bekende ruit en de dikke tweedstof, maar wel met een kort rokje. Het is een van de ontwerpen van Rose Room, een merk waarachter wat klassiekere kleding schuilgaat, die in duurdere boetieks te krijgen is. In de mooie, lange cashmere-blazers, getailleerde gabardine jasjes, wollen vesten en kabeltruien zullen veel 40-plussers zich beter kunnen vinden dan in de strakke stretch-kleding.

Het merk Simple and Strong staat voor sportieve kleding: grote makkelijke truien, strakke topjes, lange vesten, wollen A-lijn-jassen met rits - dat alles te combineren met strakke doorgestikte rokjes, skibroeken of leggings. Het meeste is uitgevoerd in zwart en grijs. Soms is een kleur toegevoegd. Zo zijn er grijze of zwarte truien waarvan één mouw of alleen het achterpand rood is.

De meeste ontwerpers willen best eens iets anders, maar pogingen hun afnemers voor andere kleuren te interesseren hebben nog weinig succes opgeleverd. De consument wil zwart en nog eens zwart. “Zwart gaat nog steeds het best deze winter, al verkopen we ook camel of ecru. Je ziet wel meer kleurcombinaties, maar dan in de vorm van accessoires, zoals een kleurige shawl, of mutsen en schoenen,” zegt Ellen Steenbeek. “Wij proberen eenvoudige dingen te maken die er goed en comfortabel uitzien, zonder dat het slonzig wordt. De stoffen zijn kwalitatief ook beter geworden. De Nederlandse consument is de laatste paar jaar veel meer op kwaliteit gaan letten. Hij koopt niet drie shit-blazers, maar één goede. Daarop hebben wij ingespeeld, en het voordeel voor ons is dat we daardoor ook makkelijker toegang tot de Duitse markt hebben, waar men altijd al meer belang hechtte aan kwaliteit en goede afwerking.”

Voor de mannen heeft zij het merk Brave Buster, onder andere te koop in De Bijenkorf. Leuk zijn de parka's van geruwd fluweel en de man die de combinatie van een grijs-wit gestreept shirt met een lang grijs katoenen vest op een beige twill broek aantrekt, kan er niet anders dan onweerstaanbaar uitzien. Helaas, ze willen er nog niet zo aan, de Nederlandse mannen, constateert de ontwerpster met spijt. Ze zijn bijna niet uit hun tweedelig pak te branden. “En ik zou ze zo graag zó zien,” verzucht ze, terwijl ze een wijde, donkere double-breasted blazer tegen een lichte broek houdt.

Ontwerpster Caroline Krouwels van X-As, een merk dat vijf jaar bestaat en onder andere bij De Bijenkorf en Sissy Boy wordt verkocht, maakt vrouwelijke, soepel vallende kleding voor vrouwen in de leeftijdsgroep van 25 tot 45 jaar. Ze heeft de laatste tijd ook veel met lycra gewerkt, maar stapt daar nu geleidelijk van af. “Ik combineer het nu met meer geweven dingen. Het voordeel van lycra is dat het zo goed in model blijft, want de mensen willen weer langer met een kledingstuk doen dan zo'n vijf jaar geleden,” zegt ze.

Ook bij haar overheerst het zwart en grijs, soms in combinatie met wit, maar er is ook ecru en bruin. “Die kleuren vragen een ingetogen, klassiek beeld, dat jong wordt gemaakt met ritsjes, of andere elementen, zoals het elastiek in de taille van een jasje, of het speciale stiksel, zogenoemde flat locks, waarmee de broeken zijn afgewerkt. Een kokerrokje en een strakke broek krijgen een modieus effect door de hoge taille.”

Mooi is haar strakke, zacht glanzende, zwart-wit gestreepte bodysuit, met verstevigde, zwarte cups. Maar ze heeft ook een reeks romantische, vrouwelijke wollen jurkjes in verschillende kleuren, van boven nauw aansluitend en met korte, wijd uitwaaierende rokken, lange mouwen en voorzien van een col, of een vetersluiting, of versierd met een kleine opening in de stof. Ze werkt onder andere met heel fijn geweven wollen micro-jersey, maar ook met fluweelachtig katoenen lycra.

Ontwerpers Jacqueline van Nieuwkerk, Frances Kleipool en Egbert Lemmers van het vier jaar oude merk Cache-Col brengen wat extravaganter modellen voor mannen en vrouwen. Hun deel van de show zal worden gepresenteerd onder het motto "Barbarella in de ruimte': strakke pakken en broeken met truien, wijde jasjes en stoere laarzen tegenover hot pants, strakke, getailleerde jasjes en mini-rokjes, gecombineerd met lieslaarzen en hoge hakken. De kleuren: zwart, wit, cognac en RAF-blauw. Een apart effect geeft het zwart tricot boord waarmee sommige jasjes en broeken zijn afgezet. De doelgroep van Cache-Col bevindt zich tussen de 20 en 35 jaar, "mensen die modebewust zijn, elk jaar iets anders willen, maar niet te duur uit willen zijn'. Een strakke jumpsuit van synthetisch materiaal ("rijbroekstof') met aan de binnenkant geruwd katoen is in de winkel te koop voor nog geen 300 gulden, een eenvoudige basisbroek komt op zo'n 149, een kort rokje op 119 gulden. Ook van Cache-Col zijn comfortabele, wollen, met borg gevoerde parka's en truien met bijpassende mutsjes in "Flintstone-print', een soort opgeruwd pantermotief in verschillende kleuren tegen een witte achtergrond.

Joke van den Berg, drie jaar geleden afgestudeerd aan de modeacademie in Utrecht, presenteert badmode en ondergoed: broekjes van dun, opengewerkt katoen en zijde met ruches. Zij heeft een eigen merk: True Falsies. Haar badpakken zijn ingetogen en stijlvol, met stiksels of een opgestikt paardje als enige versiering en in matte kleuren: zwart, donkerrood, ecru, groen. Sommige badpakken hebben kleine mouwtjes en zijn ook gemakkelijk in combinatie met een rok of broek te dragen. “Ik probeer de pijpen zo te snijden dat ze aan de voorkant hoog opgesneden lijken, maar aan de achterkant zo laag blijven, dat je niet de hele dag hoeft te lopen trekken en de stof niet tussen de billen gaat zitten,” zegt ze. Bikini's maakt ze ook, de bovenstukjes met brede banden. Heel aardig en ook buiten het strand te dragen is bijvoorbeeld een matgroene, doorgestikte bikini met een short-achtig broekje met omgeslagen pijpjes.

Er is nog veel meer te zien vanavond, ook op het gebied van hoeden en bijpassende tassen, tot aan leggings en slobkousen van langharig namaakbont. De Unie hoopt dat het bij deze ene avond niet hoeft te blijven. Als de show een succes wordt, wil men voor de komende seizoenen meer ontwerpers voor een dergelijk evenement interesseren. En dan weer voor hetzelfde doel: het Aidsfonds.