Wraak, intriges en hartstocht op Eindhoven Airport

De motoren van het straalvliegtuig ronken al geruime tijd, het wachten is op het verlossende woord uit de toren van Eindhoven Airport. De tweede piloot (jong, atletisch en met de snijdende blik van een getrainde ladykiller), morrelt nog maar wat aan zijn koptelefoon. “Je weet niet wat het is”, spreekt de gescheiden gezagvoerder naast hem“,Merel en ik zijn net in een andere fase aangeland”. De gezagvoerder laat het gas opkomen, zijn collega staart intussen vertwijfeld naar de startbaan. Zou het ooit nog wat worden tussen hem en de nieuwe stagiaire van de stewardessenopleiding?

Wie niet snel verzadigd raakt van soap-series als Goede Tijden, Slechte Tijden en Medisch Centrum West, kan zich vanaf 3 oktober laven aan Take Off, het jongste dramaprodukt van Hilversumse bodem (geschatte kosten: zes tot tien miljoen gulden). Om de vaderlandse journalistiek alvast in te wijden in de snelle wereld van Peter Stuyvesant, organiseerde producent Veronica afgelopen maandag een vlucht van Schiphol naar Eindhoven Airport, de luchthaven die komende winter garant moet staan voor 31 afleveringen "wraak, intriges, verraad en hartstocht'. Vervoermiddel was een Fokker-100, die ditmaal niet de naam van een Italiaanse heldentenor droeg, maar gewoon "Rob Out' heette.

Eenmaal veilig geland verklaarde regisseur L. Pieffers dat de hoofdrollen bewust zijn toegewezen aan onbekend acteertalent, om “concurrentie in bepaalde segmenten van de markt” te voorkomen. Men denke aan een bekende chirurg die ineens zou opduiken in een cockpit. Verder stelde hij dat Take Off "geen diepgaande karakterrollen' bevat, en het gevoel moet overbrengen dat vliegen leuk is. “Een luchthaven heeft iets spannends, anders dan het Centraal Station in Amsterdam. En natuurlijk doen we een beroep op de voyeurgedachte.”

Wat dat laatste betreft: de cliff-hanger van aflevering 1 is een scène waarin een grondstewardess zo te zien haar inkomen aanvult met een SM-akkefietje. “Dat is weer eens wat anders, maar niemand wordt aan het kruis genageld”, aldus Pieffers, die "te weinig' kwaliteit kon ontwaren in het aanbod aan sex en geweld op de Nederlandse televisie. S. Gelder, hoofd perszaken bij Veronica, verwachtte overigens niet dat de schrijvers van de serie een noodlanding of erger zullen inbouwen. Dat zou immers geen goed doen aan de naam van hoofdsponsor Fokker.

Dat werkelijkheid en fictie niet altijd overeenstemmen, toonde de terugreis: het gestel van de "tweede piloot' bleek niet bestand tegen turbulentie.