VPRO wil in 10 weken 160.000 nieuwe leden

De eerste advertentie vandaag in de krant, de eerste spots gisteravond op de televisie - de VPRO maakt nu werkelijk ernst met het overmoedige voornemen om in tien weken 160.000 nieuwe leden te werven en daarmee op te stomen naar de A-status. Het zal vanaf volgende zondag leiden tot tien middagen met herhalingen van hoogtepunten, veel wervingsspotjes, radioprogramma's op tournee door het land en een actie voor de eigen leden: wie tien nieuwe leden werft, komt met zijn foto in de krant, wie er vijftig binnenhaalt, komt op de radio, en wie er honderd werft, komt op de televisie. Als alles meezit, kunnen we binnenkort dus aanschouwen hoe een fanatiek VPRO-lid er uitziet.

De start, gisteravond, was in elk geval geserreerd. “Mededeling van huishoudelijke aard,” heet zo'n spot in de gedempte, half-ironiserende VPRO-taal waarmee men argwanende tegenstanders graag de wapens uit handen slaat. Vervolgens las een stem buiten beeld de over het scherm rollende tekst voor van de advertentie die vandaag wordt gepubliceerd. Daarna, tussen de programma's door, nog drie keer een tweede spotje dat begon met de ongenuanceerde, maar niet geheel onjuiste stelling: “Hier in Hilversum zijn ze onze programma's zat.” Herhaling is de kracht van de reclame, maar wie bedenkt dat zo'n VPRO-avond door de directe doelgroep vaak als één geheel wordt bekeken, zou wensen dat er iets meer variatie en iets meer inventiviteit in was geïnvesteerd. Ook in de werving heeft de VPRO een naam op te houden.