NutraSweet investeert in aspartaam

ROTTERDAM, 14 SEPT. NutraSweet investeert ongeveer 300 miljoen gulden in een fabriek voor de zoetstof aspartaam in het Franse Duinkerken. Dat heeft J. Bergman, de Nederlandse president-directeur van de Europese verkooporganisatie van Nutrasweet AG in het Zwitserse Zug, bekendgemaakt.

NutraSweet AG, een onderneming van de Amerikaanse NutraSweet Company en het Japanse Ajinomoto, is de belangrijkste concurrent van Holland Sweetener Company (HSC), een gezamenlijk bedrijf van het chemieconcern DSM en het Japanse Tosoh.

Met de nieuwe NutraSweet-fabriek meent Bergman te kunnen ontkomen aan een heffing (64 gulden per kilo) die de EG het bedrijf heeft opgelegd wegens dumping van in Japan en de VS geproduceerde aspartaam. HSC had die affaire aan de orde gestele, omdat ze in zijn pogingen marktaandeel te verwerven ernstig werd belemmerd door aspartaam van marktleider NutraSweet die in Europa voor nog geen 100 gulden aan de man werd gebracht, tegenover 125 dollar in de VS.

NutraSweet wil zijn nieuwe fabriek, gesteund door de Franse overheid, in 1993 in bedrijf nemen. Voor de produktie wil het Europese grondstoffen gebruiken, de afzet dient binnen de EG en later eventueel in andere Europese landen te gebeuren. De produktiecapaciteit bedraagt 2000 ton op jaarbasis.

De uitvoer van aspartaam door NutraSweet in de VS of Japan naar Europa komt daarmee te vervallen en dus vervalt tevens de aanleiding tot de instelling van de anti-dumpingsmaatregel, aldus Bergman.

Marketing-directeur W. van Oppen van HSC in Maastricht meent dat de stap van NutraSweet zal leiden tot een tijdelijke overcapaciteit van aspartaam in Europa. HSC bedient momenteel ongeveer 30 procent van de ruim 1200 ton grote Europese markt. De onderneming heeft zelf een produktiecapaciteit van 500 tot 1000 ton. NutraSweet, dat buiten Europa beschikt over een produktiecapaciteit voor twee- tot vijfduizend ton, is marktleider.

De plannen tot een capaciteitsuitbreiding bij HSC tot boven de 2000 ton zullen gewoon worden doorgezet, zo voegde hij daaraan toe. De Europse markt groeit in een tempo van circa 10 procent per jaar. HSC voorziet nog sterker groei wanneer aspartaam ook wordt toegelaten in landen als Spanje en Italië. Een deel van de geplande extra afzet moet worden behaald op de Amerikaanse markt, waarop HSC actief wil worden nadat eind 1992 het Amerikaanse octrooi van NutraSweet afloopt.