Rijkspolitie signaleert veel geknoei met tachograaf van vrachtwagens

DEN HAAG, 13 SEPT. Er wordt op grote schaal gefraudeerd met de tachograaf in vrachtwagens. Uit een onderzoek van de Rijkspolitie in Den Haag bij honderd vrachtwagens, bleek dat in veertig gevallen was geknoeid met de snelheids- en afstandsregistratie.

Aanleiding voor het onderzoek was de aanhouding van een vrachtwagenchauffeur die 105 kilometer per uur reed. De politie constateerde dat zijn tachograaf slechts een snelheid van 80 kilometer per uur aangaf.

Volgens de onderzoekers is met name de elektronische tachograaf, waarmee het merendeel van de vrachtwagens is uitgerust, gemakkelijk met een schroevendraaiertje te beïnvloeden. Door de afstelling iets te wijzigen kan de geregistreerde snelheid worden verlaagd en de afgelegde afstand worden verminderd.

Bij 37 van de aangehouden vrachtwagens bleek de tachograaf geopend. De verzegeling was verbroken of ontbrak helemaal. Bij sommige wagens waren onderdelen gewijzigd of werden verkeerde tachograafschijven gebruikt. In enkele apparaten bleek een gaatje geboord om de metingen te beïnvloeden. Een klein deel van de tachograafen was verzegeld met een eigen, ongenummerd zegeltje.

In het Algemeen Politieblad, waarin het onderzoek verscheen, dringen de onderzoekers er op aan dat manipulatie van de tachograaf moet worden aangepakt vóór er een verplichte snelheidsbegrenzer komt. Snelheidsbegrenzers reageren op het snelheidssignaal dat de tachograaf afgeeft.

Minister Maij-Weggen wil dat er per 1 oktober 1992 een snelheidsbegrenzer komt voor vrachtauto's met een gewicht van 12 ton of meer. De maximumsnelheid van deze wagens staat dan vast op 80 kilometer per uur. Een derde van alle 192.000 vrachtwagens in Nederland komt in aanmerking voor de begrenzer. De bezwaren uit de vervoerswereld tegen dit plan zijn dat het de concurrentiepositie van de Nederlandse vervoerbedrijven aantast en dat snelheidsbegrenzers het verkeer teveel ophouden.