Versnellingsbak volgens revolutionair principe

FRANKFURT, 12 SEPT. De Bulgaarse kernfysicus Roumen Antonov heeft met behulp van Nederlands kapitaal een automatische versnellingsbak voor auto's ontwikkeld die louter voordelen blijkt te bieden.

De nieuwe bak is de helft lichter en kleiner dan de tot nu toe gemonteerde automaten en leidt tot een aanmerkelijk gunstiger brandstofverbruik. In de bak worden geen bijzondere onderdelen gebruikt en de massaproduktie zal volgens auto-experts binnen drie jaar kunnen beginnen. De kosten van fabricage zullen liggen op het niveau van handgeschakelde versnellingsbakken.

De in Rotterdam gevestigde Antonov Automotive Holding BV voert achter de schermen van de Internationale Auto Ausstellung druk overleg met de internationale autotop. De holding verwacht nog dit jaar met grote autofabrikanten contracten af te sluiten voor fabricage in licentie. In eerste instantie zal worden getracht de Europese markt te veroveren. In Europa heeft slechts 7 procent van de verkochte personenauto's een automaat aan boord.

Bedenker van de versnellingsbak is de 47-jarige Bulgaarse kernfysicus Roumen Antonov. In zijn eigen land werd hij vervolgd omdat hij weigerde voor het militaire apparaat te werken. In 1988 slaagde hij er in naar Frankrijk uit te wijken.

Een korte testrit in twee Peugeots 205, waarvan er een met een Antonov-bak was uitgerust en een met een traditionele automaat, bevestigde dat de automaat werkt en dat het brandstofverbruik inderdaad geringer is.

Ir. P. de Bruin, directeur van Van Doorne's Transmissie (VDT) in Tilburg, acht de Antonov-transmissie geen bedreiging van zijn eigen Continu Variable Transmissie (CVT), de bekende duwband met stalen schakels. “Voorzover ik het heb begrepen borduurt deze vinding voort op de conventionele automaat en is het iets heel anders dan ons produkt. Ik hoop voor hen dat die transmissie een succes wordt. De automarkt is gigantisch groot en er is ruimte voor meer systemen.” VDT verkocht vorig jaar bijna 200.000 duwbanden en hoopt dit jaar in de buurt van het half miljoen te komen.