"Foutje, bedaankt!'

Dat zal na morgen vlot in de popi-praat worden opgenomen. Zeven keer pompt Rijk de Gooijer als authentieke Utrechtse patjakker het er vanaf vrijdagavond in op alle vier de televisienetten in een serie dolle reclamespotjes voor Reaal verzekeringen, fusieprodukt van de Centrale (1904) en Concordia (1907).

In glimmend lila joggingpak en met zwarte vetkuif komt Rijk steeds weer met een nieuwe smoes de verzekeraar oplichten. “Me hele huis is plaatgebraand” of “Me dure zonnebril is gejaat” dan wel “Me hele daak is er aafgewaoid”. En dan met uitgestoken beringde hand: “Ke'k effe vaange?”

Maar hij valt helaas door de mand, telkens weer. “Foutje, bedaankt.”

Tot 31 december blijft hij het op alle netten veelvuldig proberen, ook op de radio. De adviseur is al die tijd de vriendelijkheid zelf: “Geeft niet, hoor. Als er echt wat is: Reaal regelt 't allemaal.”

Zo overrompelt het Amsterdamse reclamebureau KKBR de kijker met een hilarische creatie, nieuwe stopwoorden en een verhoopt Even-Apeldoorn-bellen-effect waarin nu de naam van de verzekeraar wèl voorkomt.

“Het gaat ons voorlopig alleen om de naambekendheid”, zegt Reaal-directeur Jan Verheij. Dat moet zo wel lukken.