Bureaus voor reclame doen inkoop samen

ROTTERDAM, 12 SEPT. Een grote groep Nederlandse reclamebureaus hebben hun actviteiten op het gebied van advertentie-inkoop gebundeld en ondergebracht in Mediacenter Inkoop. De samenwerkende reclamebureaus, die deze activiteiten al eerder hadden ondergebracht in een tweetal inkoopcombinaties (The Media Partnership en Equmedia) hebben tot deze verregaande vorm van samenwerking besloten om het hoofd te bieden aan de (buitenlandse) concurrentie. Het Franse onafhankelijke inkoopbureau Carat Espace vormt een bedreiging voor Nederlandse reclamebureaus, die gemiddeld ongeveer 20% van hun omzet creeeren uit het inkopen van advertentieruimte en het adviseren van klanten. De overige 80% is afkomstig van het creatieve deel; het bedenken en produceren van reclamecampagnes. In de Nederlandse reclame wordt jaarlijks 10 miljard gulden geinvesteerd.

Bij inkoop-in-het-groot van advertentieruimte geven de verschillende media aanzienlijke kortingen. Inkoopbureaus maken gebruik van deze kortingen door hiermee kleine of infrequent adverterende klanten een gunstiger aanbod te doen dan deze op individuele basis zouden kunnen krijgen. Door de samenwerking in Mediacenter Inkoop versterken de reclamebureaus hun (internationale) concurrentiepositie op dit terrein. Het sterk groeiende Carat Espace, dat 20 jaar geleden werd opgericht en dat geen "creatieve' reclameactiviteiten kent, heeft vestigingen in vrijwel alle landen van West-Europa.