"Overheid schiet tekort bij klachten over geluidshinder'

DEN HAAG, 6 SEPT. De overheid behandelt klachten over geluidsoverlast die door vliegtuigen wordt veroorzaakt volstrekt onvoldoende. Dat is de conclusie van de Nationale Ombudsman die de procedures hiervoor heeft onderzocht.

De ombudsman, M. Oosting, doet in zijn gisteren verschenen rapport de aanbeveling een gratis 06-nummer voor klachten over vliegtuiglawaai in te stellen. De ministers van verkeer en defensie moeten een goede procedure ontwikkelen voor de afhandeling van de klachten en eindelijk werk maken van het vaststellen van geluidszones rondom luchtvaartterreinen, aldus de ombudsman.

Negen milieucommissies zijn belast met het opvangen van de klachten over het vlieglawaai bij de 33 luchtvaartterreinen. Dat gebeurde vorig jaar vele duizenden malen. Maar, constateert de ombudsman, de commissies fungeren slechts als meldpunt. Ze horen de klacht aan, maar hebben geen bevoegdheid er daadwerkelijk iets mee te doen. Een klacht, vindt de ombudsman, dient te worden onderzocht en beoordeeld en als zij gerechtvaardigd is gebleken, hoort dat gevolgen te hebben. Bovendien moet de klager worden geïnformeerd wat het resultaat van zijn klacht is geweest. Dat gebeurt nu allemaal niet. Zo'n procedure moet er komen, vindt de ombudsman.

Minister Maij-Weggen (verkeer) toonde zich gisteravond in het tv-programma Nieuwslijn niet onder de indruk van het rapport van de Nationale Ombudsman. Dat hij zware termen gebruikt bij het aanpakken van de overheid is volgens de minister gebruikelijk “of het nu om een kippenhok of om Schiphol gaat”. De voorzitter van een van de milieucommissies, de Zuidhollandse gedeputeerde Van der Vlist, legde de schuld bij de Rijksluchtvaartdienst. Daaraan worden de klachten doorgegeven. De dienst doet er vervolgens weinig of niets mee. “Frustrerend”, vindt Van der Vlist. “Als daar niet gauw verbetering in komt, kunnen we die commissies net zo goed opheffen.”