Felle strijd om opvolger muziekcassette

BERLIJN, 31 AUG. In 1982 ontketende de elektronica-industrie met de introductie van de compact disc een ware revolutie. Gepaaid door een briljante geluidsweergave schakelde de consument massaal over van vinyl op het nieuwe zilveren schijfje. Volgend jaar hoopt de de industrie een vergelijkbare omwenteling in te luiden.

Deze keer hebben de concerns het gemunt op de oude vertrouwde muziekcassette. In het najaar van 1992 zullen aartsrivalen Philips en Sony twee verschillende digitale systemen introduceren die de muziekcassette moet aflossen.

Beide elektronicaconcerns zijn voor hun succes afhankelijk van de steun van de muziekindustrie - die het repertoir op het nieuwe systeem moet uitbrengen - en de muziekhandel, die in het nieuwe systeem moet investeren. Het lijkt daarom onwaarschijnlijk dat beide noviteiten bij gelijktijdige introductie zullen overleven. De winnaar wacht een omvangrijk marktsegment: vorig jaar werden 100 miljoen cassetteloopwerken verkocht en maar liefst 2,6 miljard bespeelde en onbespeelde cassettes.

Philips heeft zijn kaarten gezet op de Digitale Compact Cassette (DCC), die het mogelijk maakt compact discs te kopiëren zonder kwaliteitsverlies. De nieuwe afspeelapparatuur is ook geschikt voor de traditionele, analoge cassette. De consument hoeft in tegenstelling tot de introductie van de cd dus niet zijn volledige muziekcollectie te vervangen.

Tegenover DCC stelt Sony een klein, draagbaar cd-systeem, Mini Disc (MD), waarmee het voor het eerst mogelijk wordt zelf opnames te maken op blanco cd's.

Om een succesvolle introductie te garanderen proberen de concerns zoveel mogelijk medestanders aan zich te binden. Philips, dat in september volgend jaar als eerste met zijn systeem op de markt komt, heeft daarbij een duidelijke voorsprong op de Japanse concurrent. Steeds meer producenten van afspeelapparatuur nemen een licentie op de technologie van Philips. Het DCC-kamp bestaat nu onder andere uit de fabrikanten Matsushita, Tandy, Sharp, Yamaha, Thomson en Sanyo. Nu de groep fabrikanten groeit moet het ook eenvoudiger worden de platenindustrie over de streep te trekken. Besprekingen met EMI en Bertelsmann zijn in een vergevorderd stadium, aldus Philipsmanagers. DCC heeft al de steun van de muziek-dochters van Philips en Matshusita - Polygram en MCA.

Sony viel gisteren bij de eerste presentatie van Mini Disc in Europa op een pijnlijke manier door de mand: muziekmaatschappijen die zich volgens Sony aan MD hadden verplicht, verklaarden tijdens de Internationale Funkausstellung in Berlijn desgevraagd dat men slechts met interesse had kennis genomen van het Sony-systeem. Wel verklaarde een vertegenwoordiger van Sony Music Corporation - het voormalige CBS Record - het systeem van Philips te zullen ondersteunen.

Of Sony ook de apparatuur in licentie zal nemen is onduidelijk. Wel hebben de twee rivalen elkaar een test-exemplaar van hun vindingen overhandigd. Philips heeft in een eerder stadium het idee om zelf met een cd op de markt te komen die ook kan opnemen verworpen.

Volgens P. Wirtz, bij Philips verantwoordelijk voor DCC, is het uitgangspunt dat Sony heeft gekozen niet logisch: de cd is traditioneel niet bijster geschikt voor draagbare toepassingen. De technologie, ontworpen met het oog op een hoogwaardige weergave van muziek in de woonkamer, is te kwetsbaar voor draagbare toepassingen in een walkmans en in de auto. De laserstraal die de informatie van het schijfje moet lezen raakt bij beweging van de spelers te snel het spoor bijster.

Het ingebakken euvel moet nu door middel van dure technische hoogstandjes worden verholpen. Sony demonstreerde in Berlijn dat Mini Disc ook bij herhaald schokken blijft spelen. Het Japanse bedrijf wilde nog niet kwijt wat de introductieprijs van MD zal zijn. Philips gaat uit van een prijs bij introductie van ruim achthonderd gulden.

Sony heeft al in 1987 geprobeerd een opvolger van de muziekcassette te introduceren: de Digital Audio Tape (DAT). De introductie van Mini Disc betekent dat het concern ervan afziet DAT op de markt voor het grote publiek tot een succes te maken. Sony gokt nu met het dure geavanceerde systeem op het kleine marktsegment van de audio-fanaten.

DAT heeft het bij het grote publiek nooit gered juist omdat het niet geliefd was bij de muziekindustrie. De kwetsbare cassettes waren te klein voor een fraaie verpakking, essentieel voor de marketing van popsterren bij een jong publiek.