Slechte resultaten bij Franse autofabrikanten, banen weg

PARIJS, 29 AUG. Renault en Peugeot-Citroën, de twee grote Franse autofabrikanten, schrappen samen dit jaar nog eens 2800 banen. Dat is het gevolg van de malaise in de auto-industrie, die vooral Europese ondernemingen treft.

Renault maakte gisteren bekend over het eerste halfjaar 962 miljoen franc (320 miljoen gulden) winst te hebben gemaakt, 65 procent minder dan een jaar terug. De omzet van het bedrijf daalde met 4 miljard franc tot 83 miljard. Het slechte resultaat wordt verklaard door een vermindering van de verkoop van nieuwe auto's in Frankrijk met zo'n 14 procent. De autofabrikant rekent in het tweede halfjaar op aanmerkelijk betere verkoopcijfers; de omzet over geheel 1991 zal die van vorig jaar overtreffen.

Renault zal dit jaar nog eens duizend extra werknemers ontslaan. Volgens een herstructureringsplan uit 1990 dienden voor 1992 al 7000 arbeidsplaatsen te verdwijnen.

Peugeot-Citroen, de andere grote Franse autofabrikant, zal volgende week het ontslag van 1800 werknemers bij de Citroenfabriek in het Bretonse Rennes aankondigen. In Rennes werken 14.000 mensen aan de produktie van Citroëns topmodel, de XM. In de eerste zeven maanden van dit jaar zijn slechts 15.500 XM's verkocht, tegen bijna 30.000 in dezelfde periode vorig jaar. In juli kondigde Peugeot-Citroen aan 650 arbeidsplaatsen te schrappen bij de fabriek in Sochaux, waar Peugeots topmodel, de 605, wordt geproduceerd. Het afgelopen halfjaar verkocht Peugeot bijna 13.000 605's, bijna een derde minder dan een jaar eerder.

Het Zweedse autoconcern Volvo heeft zijn nettowinst over de eerste helft van dit jaar zien dalen met 43 procent tot 1,16 miljard kroon, ofwel 360 miljoen gulden. Het resultaat bleef nog positie door opbrengsten van 1,64 miljard kroon uit het afstoten van deelnemingen. De omzet, gecorrigeerd voor deze desinvesteringen, daalde met vijf procent tot 11,75 miljard gulden.

Volvo slikte een exploitatieverlies van 173 miljoen gulden, en ziet ook het lopende kwartaal in rode cijfers eindigen. Volgens topman Christer Zetterberg is het einde van de daling van de autoverkoop wel in zicht.

De netto winst van Toyota Motor Corporation, Japans grootste autoproducent, is in het eind juni afgelopen boekjaar met 2,2 procent gedaald tot 432 miljard yen (6,22 miljard gulen). Het is de eerste winstdaling in vier jaar. De omzet groeide met 7,2 procent tot 9.855 miljard yen (142 miljard gulden). Toyota overweegt activiteiten in financiële dienstverlening te ontplooien.