Prestigieuze produkten vormen nieuw gezicht Philips

BERLIJN, 29 AUG. Een innovatieve onderneming, die de consument paait met een fraaie vormgeving en een groot bedieningsgemak. Dat is het nieuwe imago dat Jan Timmer heeft uitgekozen voor Philips.

In een opmerkelijke breuk met het verleden heeft de Philips-president de nieuwe produkten van de onderneming verheven tot het centrale element in de bedrijfsstrategie. Waar vroeger vooral werd gelet op technologie en produktdivisies, moet nu de nadruk komen te liggen op de toekomstige winstmakers van de onderneming. Terwijl Timmers voorganger Van der Klugt de koers van de onderneming uitzette door een aantal divisies en produktgroepen tot "kernactiviteit' te bestempelen, richt de nieuwe president zich in eerste instantie op de eindprodukten.

De Groepsraad heeft een lijst van vijftien business projects aangewezen die zich in speciale aandacht van het topmanagement mogen verheugen. Om te voorkomen dat de ontwikkeling van strategische produkten wordt getraineerd door bureaucratische obstakels, zoals in het verleden nog wel eens het geval was, heeft Timmer persoonlijk de leiding genomen over een aantal van die projecten. “Falen de projecten, dan faal ik”, hield hij onlangs een gehoor van Amerikaanse Philips-werknemers voor.

Door zelf toezicht te houden op de ontwikkeling van strategische produkten probeert Timmer te voorkomen dat Philips veelbelovende technologie ontwikkelt maar door de concurrentie wordt gepasseerd bij de snelle vertaling van nieuwe vindingen in marktrijpe produkten. In het verleden was de concurrentie het bedrijf bij herhaling te snel af omdat produktontwikkeling verzandde in geruzie tussen verschillende afdelingen. Produktontwikkeling stagneerde ook omdat topmanagement verkeerde prioriteiten stelde.

De nieuwe aanpak tekent zich het duidelijkst af in de divisie consumentenelektronica, goed voor ongeveer 35 procent van de totale Philipsomzet en met vier projecten op de lijst vertegenwoordigd. De divisie zal zich in de komende jaren vooral richten op de introductie van interactieve compact disc, CD-I, (marktintroductie 1991), de digitale audio cassette, DCC, (1992), hoge resolutie televisie, HDTV, (1994) en lcd-tv, waarvoor de vitale investeringsbeslissingen nog genomen moeten worden.

De eerste test voor de nieuwe aanpak vormt daarmee de introductie van CD-Interactive, een CD-speler, die naast geluid ook beeld en tekst kan weergeven en waarbij de gebruiker zelf het verloop van het programma kan sturen. CD-I, zei Timmer onlangs in een Philips-orgaan, moet een symbool worden van de revitalisering van het bedrijf.

De nieuwe produkten waaraan het topmanagement zijn prestige heeft verbonden moeten in toenemende mate het nieuwe gezicht van Philips gaan bepalen. Zo zal CD-I zowel in de Verenigde Staten als in Japan onder de merknaam Philips aangeboden worden. Op die markten moet "Philips' uitgroeien tot een brand name, waarmee de consument topkwaliteit en innovatie identificeert, zegt G. Bastiaans, verantwoordelijk voor het nieuwe produkt.

In Japan geniet Philips weinig naamsbekendheid omdat er slechts mondjesmaat Philips-produkten op de markt worden gebracht en in de Verenigde Staten is Philips alleen een begrip onder de liefhebbers van dure audio-produkten: alle andere Philips-produkten worden in de VS onder vreemde merknamen verkocht, zoals bij voorbeeld Magnavox.

Met de speciale projecten van de divisie consumentenelektronica wil Philips nieuwe technologie in de markt "zetten', die in hoge mate het aanzien van de industrietak in de komende dertig jaar moet bepalen. De projecten zullen op zijn vroegst over een aantal jaren substantieel bijdragen aan het resultaat van de divisie; voorlopig kosten de vernieuwingen nog handen vol geld. De tussenliggende periode moet de divisie - die dit jaar kampt met een verslechtering van het bedrijfsresultaat - overbruggen door beproefde technologie verder te verbeteren en opnieuw te "verpakken'.

De eerste bouwstenen voor het nieuwe imago domineren de komende week de Philips-presentaties op de jaarlijkse vakbeurs voor consumentenelektronica, de Internationale Funkausstellung in Berlijn.

Bij de samenstelling van het nieuwe produktassortiment heeft Philips meer dan in het verleden aandacht besteed aan het uiterlijk van zijn produkten. Philips presenteert nu dezelfde gelikte zwarte kastjes, die de consument al jaren gewend is van Philips' Japanse concurrenten.

Nieuw is ook de nadruk op bedieningsgemak. Het voorprogrammeren van videorecorders, een notoir struikelblok voor veel consumenten, vereist nog maar twee handelingen, het aantal toetsen op de afstandsbediening is drastisch verminderd en een nieuwe stereo-installatie heeft nog maar vijf knoppen, waar voorheen een kleine cockpit was aangebracht.