"Repertoiregezelschappen gaan te veel op elkaar lijken'; Foltz + Company opgeheven

Net aan het begin van het nieuwe seizoen heft de Amerikaanse danser en choreograaf Bob Foltz zijn succesvolle gezelschap Foltz + Company op. “Het werk van één choreograaf behoort de spil te zijn.”

Voordat de Amerikaanse danser en choreograaf Bob Foltz in 1982 naar Nederland kwam, werkte hij in Frankrijk samen met Viola Farber en de Groupe Emile Dubois van de choreograaf Jean-Claude Gallotta. De Rotterdamse Dansacademie vroeg hem als eerste om les te komen geven. Hij bleef in Amsterdam hangen, waar hij in 1983 zelf zijn eerste produktie financierde. De drie korte, energieke choreografieën sloegen aan. Vitaliteit, bewegingsdrift en humor bleken Foltz' handelsmerk. Daarna kreeg hij vrijwel ieder jaar een projectsubsidie, waarmee hij een of twee produkties per seizoen kon maken, afhankelijk van de vrijwillige medewerking van zijn dansers. Ruimere financiële steun bleef tot op heden uit. Om in eigen onderhoud te voorzien moest hij lessen blijven geven.

Nu heft hij net aan het begin van het nieuwe seizoen Foltz + Company op. De in het voorjaar 1992 geplande toernee van de produktie Edged to it is afgezegd. Wil de artistiek leider soms een daad stellen als protest tegen de plannen van de overheid? “Met het dansbeleid in Nederland gaat het de verkeerde kant op,” stelt Bob Foltz somber vast. “Het werk van één choreograaf de spil behoort te zijn van een dansgezelschap. De ontwikkeling van die choreograaf staat voorop. Bij de moderne dansgroepen is het echter "mode' geworden collega's te vragen voor een dansstuk.” Als voorbeeld haalt hij de choreograaf Hans Tuerlings aan, wiens werk bij meerdere gezelschappen is te zien. Volgens Foltz ontstaan hierdoor uitsluitend repertoiregezelschappen, die allemaal op elkaar lijken. “Eigenlijk,” constateert hij, “was Foltz + Company de enige groep die consequent het werk van één choreograaf bracht. Dat doet zelfs het Nederlands Dans Theater niet.”

In de afgelopen jaren bekroop hem soms het gevoel dat hij iets anders wilde. Het dansvak was geen bewuste keuze. Daar is hij ingerold, en met veel succes. Dit voorjaar vond hij echter een beroep waar hij volledig achter staat. Vrijwilligerswerk - bij een kwekerij van sjieke kuipplanten annex tuincentrum in de buurt van zijn boerderij in Annen, Groningen - ontwikkelde zich tot een volledige baan, met een compagnonschap in het vooruitzicht. “Heerlijk,” roept hij enthousiast, “ik geniet meer dan honderd procent.”