Haagse econoom geeft voor Gabriela Sabatini 15 miljoen gulden uit

DEN HAAG, 28 AUG. Gabriela Sabatini veroverde vorig jaar de open Amerikaanse tennistitel, het enige Grand-Slamtoernooi dat de 21-jarige Argentijnse tot dusver in haar loopbaan heeft gewonnen. Op Flushing Meadow, waar zij door een overwinning tegen de Australische Nicole Provis inmiddels de tweede ronde heeft bereikt, jaagt Sabatini na Navratilova, Seles en Graf verwoed op de titel 'first lady of tennis', de eerste plaats op de WTA-wereldranglijst.

Tot 1 januari van dit jaar bedroegen de verdiensten aan officieel prijzengeld van Sabatini 3 miljoen en 656.136 dollar. Haar neven-inkomsten uit reclame en merchandising moeten minimaal op zo'n drie miljoen gulden per jaar worden geschat, zo schetst Paul J.C. Smulders, directievoorzitter van de aan de beurs genoteerde Algemeene Maatschappij voor Handel en Industrie.

De 38-jarige Haagse econoom betaalde in 1990 liefst 15 miljoen gulden om voor vijf jaar verzekerd te zijn van de rechten op de exploitatie van de naam Sabatini. Smulders, die dertien jaar geleden ook al de naamrechten van ex-Beatle Ringo Star exploiteerde, werd op Sabatini attent gemaakt door een bevriende bankrelatie, die haar inkomen beheert. Wat Smulders in feite doet met zijn investering van 15 miljoen is het risico overnemen van Sabatini en haar managementbureau ProServ, dat zowel op het sportieve als op het zakelijke vlak haar officiële agent is. Door het nieuwe contract gaan de inkomsten nu naar Smulders, die op zijn beurt Sabatini en ProServ betaalt.

ProServ legt de contacten met bedrijven die reclame willen maken met Sabatini, die in mei 1989 al haar eigen parfumlijn introduceerde. Momenteel is er op dit gebied een contract met de Duitse cosmeticafirma 4711, waarbij ProServ heeft uitgezocht of Sabatini haar medewerking wil verlenen aan foto- en handtekeningen-sessies. Bovendien heeft ProServ geadviseerd over de prijs en het opstellen van de contracten.

“Het enige dat ik daarna in feite nog doe is bekijken of het een goede deal is of niet en in bekijk of het contract goed in elkaar zit”, zegt Smulders, die uitlegt dat de inkomsten uit deze overeenkomst voornamelijk omzet-gerelateerd zijn. Als het produkt niet aanslaat loopt Smulders het risico en niet ProServ en Sabatini, voor wie het in dit geval weinig uitmaakt of zij op de tennisbaan nu wel of niet goed presteert. Haar naam en reputatie worden alleen ernstig geschaad wanneer zij volledig uit de top van het vrouwentennis zou wegvallen. Maar dat risico lijkt gezien haar recente prestaties niet erg groot.

Over de vraag of de overeenkomst met Sabatini voor Smulders een lucratieve zaak is, laat de ondernemer zich niet uit. Het enige dat hij laat weten is dat er winst wordt gemaakt. “De winstmarge is niet zo groot, maar in wezen besteed ik er ook niet zoveel tijd aan. Dus dat valt allemaal wel mee.” Wanneer de Argentijnse onverhoopt niet meer zou kunnen tennissen wordt het contract herzien. Smulders: “Dat vormt één van de redenen dat ik niet al te veel risico loop. Wanneer Sabatini onder de tram loopt wordt het contract vernietigd. En wordt het bedrag dat correspondeert met de resterende looptijd keurig terugbetaald. We betalen daardoor periodiek de kostprijs voor het contract met Sabatini.”