Winst Nedlloyd door boekwinsten

ROTTERDAM, 23 AUG. Nedlloyd heeft in de eerste helft van dit jaar weer een bescheiden winst van 2 miljoen gulden behaald, of wel 9 cent per aandeel. Bestuursvoorzitter H. Rootliep van het Rotterdamse transportconcern zei gistermiddag tijdens de toelichting op de halfjaarcijfers dat zijn bedrijf “de opgaande lijn weer te pakken heeft”. Rootliep verwacht 1991 af te sluiten met een positief concernresultaat.

In de eerste zes maanden van vorig jaar verdiende Nedlloyd weliswaar nog 27 miljoen gulden, maar over de laatste zes maanden van 1990 leed Nedlloyd een verlies van 175 miljoen gulden. Bij het winstherstel spelen desinvesteringen van niet-kernactiviteiten een belangrijke rol. Zonder de hiermee te maken boekwinsten zou het netto resultaat ook dit jaar negatief zijn, aldus Rootliep. Het saldo van de rentelasten en rentebaten van 101 miljoen gulden negatief is hiervan vooral de oorzaak. Nedlloyd kondigde begin dit jaar een desinvesteringsprogramma van 800 miljoen gulden aan. De verkoop van onder meer 12 verouderde schepen, Nedlloyd Energy aan DSM en het belang van 40 procent in chartermaatschappij Transavia aan de KLM, heeft Nedlloyd inmiddels 600 miljoen gulden opgeleverd. Zonder de boekwinst op de verkoop van Nedlloyd Energy, die pas in de tweede helft van dit jaar in de boeken wordt bijgeschreven, heeft het transportconcern hiermee in de eerste helft van dit jaar 61 miljoen gulden verdiend, 17 miljoen met de schepen en de rest grotendeels met de verkoop van het belang in Transavia.

Het bedrijfsresultaat van de twee kernactiviteiten van Nedlloyd bij elkaar opgeteld bedroeg in de eerste helft van 1990 43 miljoen gulden, tegen respectievelijk 17 miljoen positief en 105 miljoen gulden negatief in de twee voorafgaande periodes van zes maanden. Het bedrijfsresultaat van de divisie zeescheepvaart is weer uit de rode cijfers en zal dit jaar “ruimschoots positief blijven”. Vorig jaar leed Nedlloyd hier nog een verlies van 78 miljoen gulden. “Een meevaller”, aldus een analist, daarbij verwijzend naar de nog steeds moordende concurrentie op vooral de transatlantische routes. Rootliep zei dat zijn bedrijf onder andere door stijging van volumes en verruiming van de marges de verliezen op de transatlantische diensten heeft kunnen verminderen terwijl de Verre Oosten route om dezelfde redenen wel bijdroeg aan het positieve resultaat. Bij de tweede kernactiviteit, wegtransport, is het bedrijfsresultaat nog wel negatief. Daarin ziet Nedlloyd dit jaar nog geen verandering komen. Maar de effecten van de reorganisatie bij Nedlloyd Road Cargo en het Duitse Unitrans worden volgens Rootliep zichtbaar. Het bedrijfsresultaat van het gespecialiseerde wegvervoer bleef positief.