Pinter in plat Gents

Is het een teken aan de wand voor wat komen gaat? Het toneelseizoen in Vlaanderen is in elk geval gestart met een mislukking.

Het Antwerpse Ringtheater en de Brusselse Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) hadden de handen in elkaar geslagen om van Harvey Fiersteins Broadway-succes en filmhit Torch Song Trilogy een groots opgezette Nederlandse musical te maken. Het was de bedoeling dat de produktie maandenlang door Vlaanderen en Nederland zou reizen. Na amper een maand staakten regisseur Jean-Pierre de Decker en zijn acteurs de repetities: het geld was op, het Ringtheater bleek failliet.

Wie van muziek in het theater houdt, hoeft echter niet te treuren: op 4 oktober gaat in de Gentse Vooruit Wilde Lea in premiere, een nieuwe produktie van de Blauwe Maandag Compagnie. Het beste toneelensemble van Vlaanderen, dat straks medeoprichter Guy Joosten naar het Hamburgse Thaliatheater ziet vertrekken, zal in een regie van Luk Perceval in de clinch gaan met de stompzinnige banaliteit en de vreemde aantrekkingskracht van smartlappen en kitschzangers. Een live-orkest begeleidt acteurs als Warre Borgmans, Katelijne Damen en Peter van den Begin. In februari pakt de Blauwe Maandag Compagnie uit met Boste, een ongetwijfeld volkse komedie want de jonge Gentenaar Arne Sierens schreef de tekst; Luk Perceval regisseert het stuk samen met Johan de Hollander. Met de laatste nieuwe produktie van seizoen '91-'92 probeert Perseval ons inzicht te geven in zijn werkproces: als een soort openbare repetitie spelen Gilda de Bal, Jan Decleir en Els Dottermans Repetitie/Na de repetitie, een tekst van Ingmar Bergman.

Naast de Blauwe Maandag Compagnie heeft ook TheaterTeater een jaarprogramma dat hoge verwachtingen wekt. De Mechelse groep, die dit seizoen voor het eerst subsidies en een eigen zaal krijgt, speelt in de regie van oprichter Jappe Claes een stuk van Krista Lugn en een collageproduktie met expressionistische Duitse teksten. Huisdramaturg Pol Dehert, vol bitterheid weggevlucht uit de Voorziening in Groningen, regisseert The Lover van Pinter. Van dezelfde auteur regisseert Martine Boni bij het Antwerpse Zuidpooltheater De Huisbewaarder. En wie Pinter in het plat-Gents wil horen kan vanaf september terecht bij Arca, waar Achiel van Malderen iets met De Thuiskomst doet.

Reisregisseur Franz Marijnen waagt zich voor het eerst in zijn loopbaan aan Tsjechov: Drie Zusters is vanaf eind september te zien in de KVS. In mei toont de Singel hetzelfde stuk in een authentiek Russische enscenering van het ensemble Krasnaya Presnya. In de Singel worden nog andere hoge gasten verwacht dit seizoen, zoals het Weense Burgtheater en het gezelschap van wijlen Tadeusz Kantor.

De grote repertoire-theaters in Antwerpen en Gent bieden weinig aantrekkelijks. Kersverse directeur Walter Tillemans heeft op de affiches van zijn Koninklijke Nederlandse Schouwburg en zijn raamtheater wel wat klassiekers gezet, maar ze worden geregisseerd door derderangs-figuren. En het Nederlands Toneel Gent (NTG) gaat verder de Vlaams-populistische toer op, met een musical-versie (van Bart Peeters) van Goethes Faust, een Moliere-bewerking (Georges Dandin) van Pjeroo Robjee en een stuk van striptekenaar Kamagurka dat zal worden geregisseerd door Sam Bogaerts. We zullen zien ... zei de blinde toneelfan.