Supersmeltkroes van klanken

Concert: 'Jiddische volksmuziek' door Salomon Klezmorim met Marcel Salomon (klarinet, basklarinet, altsaxofoon en táragató) en Theo van Tol (accordeon en darboeka). Gehoord: 16-8 Felix Meritis, Amsterdam. Vanavond in dezelfde zaal: jiddische liederen door het ensemble Nung del Fuego.

Alle burgers zijn wereldburgers. Alle muziek is wereldmuziek.

De eerste stelling kwam afgelopen week mogelijk ter sprake in Eastern European Jewry, een wetenschappelijk programma van de Amsterdam Summer University, de tweede werd gisteravond in het culturele onderdeel ter tafel gebracht. Niet in een hoogst verantwoorde en zwaarwichtige lezing maar in een stukje muziek van vier minuten getiteld Holland Terkisher, losjes en luchtig gespeeld door rietblazer Marcel Salomon en accordeonist Theo van Tol. Een Turkse jood die grimlachend door een Groen, groen, groen, groen Knohohollenland liep, daar kwam het muzikale betoog van deze musici op neer.

"Klezmer' heet de muziek waar zij zich op toeleggen, dans-, bruilofts- en oogstmuziek zoals die werd ontwikkeld door de "Ostjuden' uit de "Pale', een gebied in Oosteuropa dat zich uitstrekte van de Baltische tot de Zwarte Zee. De jiddische volksmuziek uit dat en het daaraan grenzende gebied is zonder twijfel beïnvloed door de klanken uit de synagoge zoals in Kol Nidrei ("reliklez') werd gedemonstreerd, maar was ook zeer vatbaar voor lokale muzikale varianten. Het resultaat was super-smeltkroesmuziek zoals die door Salomon Klezmorim met duidelijke liefde werd gedemonstreerd van de "Russische wals' Rjabinoesjka tot het al even "wereldmuzikale' Tsygayner Bulgarish. Bulgaarse zigeuners, joodse Amerikanen, boeddhistische islamieten, het lijkt voor Salomon Klezmorim allemaal geen probleem, zolang het "mazltov' van de god muziek maar niet ontbreekt. Marcel Salomon speelt prachtig, zowel op klarinetten, saxofoon als op tárogató (een zusje van de Catalaanse tenora) en accordeonist Theo van Tol is een ideale partner, accuraat en toegewijd. Wat meer vaart in hun optreden zou echter niet misstaan. Laat Salomon Klezmorim bij een volgende gelegenheid daarom vooral een extra Orient Express inlassen. De afstanden in de wereld(muziek) worden tenslotte steeds kleiner.