Daling van werkloosheid neemt af

ROTTERDAM, 15 AUG. De werkloosheid daalt op dit moment minder snel dan de afgelopen twee jaar. De werkloosheid is in het tweede kwartaal van dit jaar met 22.000 personen gedaald tot 555.000. Vorig jaar bedroeg de daling in het tweede kwartaal 32.000 personen.

In het eerste kwartaal van 1989 bedroeg het aantal mensen met een werkloosheidsuitkering nog 650.000 personen. Dat blijkt uit de voorlopige uitkomsten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 1989 daalde het aantal werklozen per kwartaal nog gemiddeld met 20.000 personen. Daarna liep het dalingstempo op tot een record van 39.000 personen in het derde kwartaal van 1990.

De afnemende werkloosheid leidt in toenemende mate tot krapte op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten - zeker in de Randstad - steeds meer moeite doen om werknemers te werven. Vorige week startte de gezamenlijke grootwinkelbedrijven in Den Haag en omgeving een wervings- en publiciteitscampagne om in anderhalf jaar tijd 250 nieuwe werknemers in dienst te nemen.

Deze campagne richt zich vooral op allochtonen, herintredende vrouwen en langdurig werklozen tussen de 23 en 40 jaar. Min of meer noodgedwongen, want in de regio Den Haag zijn nauwelijks werkloze jongeren beschikbaar. Volgens de laatste gegevens van het arbeidsbureau in het gewest Den Haag hebben nog maar 100 werklozen onder de 21 een uitkering.

Een ander voorbeeld is de meubelgigant Ikea die deze week in de omgeving van Delft 450.000 huis-aan-huiskranten verspreid waarin sollicitanten worden opgeroepen voor een nieuwe vestiging van Ikea die begin 1992 aan Rijksweg 13 tussen Delft en Rotterdam wordt geopend. Ikea biedt in de krant 150 nieuwe banen aan voor winkel, magazijn en kantoor.

Volgens een woordvoerster van Ikea is gekozen voor de uitgifte van een eigen krant om een zo'n breed mogelijk publiek te bereiken. “We hadden ook een paginagrote advertentie in een dagblad kunnen plaatsen. Maar dat had net zoveel geld gekost. Nu bereiken we waarschijnlijk meer mensen en het vestigt bovendien op een speciale manier de aandacht op de nieuwe vestiging. Maar het uitbrengen van deze krant is niet het enige. We hebben ook contacten met de diverse arbeidsbureaus in de regio en werken daar waar mogelijk mee samen”, aldus de woordvoerster.