Tegenstanders TGV roeren zich weer

PARIJS, 12 AUG. Ongeveer 400 tegenstanders van de aanleg van nieuwe spoorlijnen voor de TGV, de snelle Franse trein, hebben zaterdagavond in het zuiden van Frankrijk enkele uren vijf treinstations geblokkeerd. Veertig treinen met in totaal 20.000 reizigers konden als gevolg van deze protestacties de stations niet bereiken en moesten, soms midden in het land, tot stilstand worden gebracht. De reizigers ondervonden drie tot vier uur vertraging.

De milieubeweging die de actie organiseerde, de Coördination associative régionale de défense de l'environnement (Carde), bezette de stations van Arles, Cavaillon, Senas, Miramas en Sorgues uit protest tegen de door de Franse spoorwegen voorgestelde trace's voor de TGV, die ten koste zouden gaan van het landschap en de landbouw. De actievoerders van Carde, die vorig jaar augustus drie keer een dergelijke blokkade hielden, vermoeden dat de Franse spoorwegen (SNCF) hun plannen doorzetten ondanks verzet van de lokale bevolking.

De Franse minister van vervoer Paul Quile's veroordeelde de actie als onverantwoordelijk. De Franse spoorwegen die eind vorige week al wisten “dat er iets broeide”, bleken niet voorbereid. De SNCF had twintig autobussen gereserveerd om reizigers op te halen, maar dat bleek zaterdag net genoeg om duizend reizigers te vervoeren. De andere 19.000 moesten wachten tot de oproerpolitie de actievoerders, soms na de inzet van traangas, uit de betrokken stations had verjaagd.

Niet alleen milieubeschermers en "groene' politici verzetten zich in de Provence en de Languedoc tegen de voorgestelde TGV-trace's, maar ook lokale bestuurders, landbouworganisaties en het gehele dorp Roquefort-sur-Corbières dat ingesloten dreigt te worden tussen de nieuwe lijn naar Spanje en de autoweg A9. De tegenstanders van de SNCF-plannen hebben alternatieve trace's voorgesteld die volgens de SNCF te duur zijn of de reistijd te lang maken. De acties tegen de SNCF hebben een nieuwe impuls gekregen omdat de milieubeweging politiek aan betekenis wint en volgend jaar regionale verkiezingen zullen worden gehouden.

De socialisten zijn bezorgd over de groeiende aanhang van de "ecologische beweging', vooral in het zuiden van het land. De socialistische minister voor milieubescherming Brice Lalonde vindt binnen de regering-Cresson vaker gehoor voor zijn opvattingen. Een nieuwe tunnel onder de berg Somport in de westelijke Pyreneën - die zorgt voor verbinding met het Spaanse Aragon - wordt langer dan oorspronkelijk gepland om de beren en andere wilde dieren in het nationale park van de Pyreneën niet te verstoren. Lalonde had bezwaar gemaakt tegen de tunnnel waarvan naar schatting 4000 auto's per etmaal gebruik zullen maken. De (duurdere) oplossing die nu gevonden is - verplaatsing van de ingang tot buiten het nationale park - komt aan zijn bezwaren tegemoet.

Onder druk van natuurbeschermers en van minister Lalonde besloot de regering vorige week eveneens slechts drie en niet vijf stuwdammnen te bouwen in de Loire om het debiet te regelen van deze rivier die in het voorjaar herhaaldelijk buiten haar oevers treedt. De "groene' socialistische minister behaalde dezelfde week nog een succesje.

De regering stelde op zijn aandringen besluiten over de opslag van nucleair afval uit omdat nog niet voldoende gegevens over het effect van opslag beschikbaar zouden zijn.