Sonore samenklank bij het talentvolle Gustav Mahler Jeugd Orkest

Concert: Gustav Mahler Jeugd Orkest o.l.v. Marc Albrecht m.m.v Tzimon Barto, piano. Programma: Chopin, Eerste Pianoconcert in e, opus 11. Stravinsky, Petroesjka. Gehoord 8-8 Grote Zaal Concertgebouw te Amsterdam.

Toen Claudio Abbado vijf jaar geleden in Wenen het Gustav Mahler Jeugd Orkest oprichtte, wilde hij jonge getalenteerde musici uit het Oostblok in de gelegenheid stellen te musiceren met hun Oostenrijkse collega's. Met het vallen van de Muur besloot het orkest simpelweg een ontmoetingsplaats van jonge musici uit alle delen van Europa te worden. Helemaal verdwenen is de oorspronkelijke doelstelling echter niet, want ook nu nog mocht het Gustav Mahler Jeugd Orkest “politieke en sociale barrières slechten door middel van de gemeenschappelijke taal van de muziek”. Ook al biedt dit soort idealistische kretologie op zichzelf geen enkele garantie voor artistiek verantwoorde prestaties, toch moet het jaarlijks opnieuw samengestelde Gustav Mahler Jeugd Orkest zonder twijfel tot de toporkesten onder de jeugdorkesten worden gerekend.

Dat bleek gisteravond al meteen tijdens de onstuimige orkestinleiding van Chopins Eerste Pianoconcert. Helderheid in stemvoering en nuancering van de melodielijnen waren daarbij zeker niet de sterkste troeven, maar daar stond een zinderend sonore samenklank tegenover. Onder de geïnspireerde en degelijke, maar enigszins naar pathetiek neigende leiding van de 27-jarige Duitse dirigent Marc Albrecht liet het orkest de badkuip als het ware volstromen met heet water, waarna solist Tzimon Barto met veel bravoure in het diepe sprong. Op zijn markante inzet volgde een niet helemaal evenwichtige, maar kleurrijke uiteenzetting van Chopin. Barto stopte haast al zijn energie in het vermijden van platgetreden paden, door middel van grillige rubati, verrassende accenten en een extreme dynamiek die zich bewoog tussen omfloerste pianissimo's en daverende fortes. Zo klonk Chopin's Eerste Pianoconcert niet altijd even subtiel, maar Barto's enerverende aanpak getuigde wel van instrumentaal raffinement en muzikale verbeeldingskracht.

Daarna leverden Marc Albrecht en het Gustav Mahler Jeugd Orkest zeker in technisch opzicht een verbluffende prestatie met de dynamische en contrastrijke vertolking van Stravinsky's Petroesjka. Als er tegen deze "Burlesque Scenes' al bezwaren aan te voeren waren, dan misschien tegen de manier waarop Albrecht Stravinsky's spitse humor inruilde voor een soms bijna Bruckneriaanse zwaarwichtigheid.