Heineken zet eerste stap op Oosteuropese biermarkt

ROTTERDAM, 8 AUG. Heineken heeft door een meerderheid te kopen in een Hongaarse brouwerij toegang gekregen tot een van de grote Europese biernaties. De gemiddelde Hongaar drinkt jaarlijks 96 liter bier en dat wordt in Europa alleen overtroffen door de Duitsers, die voor de eenwording elk 143 liter wegtapten. De Nederlanders drinken 6 liter bier minder per jaar dan de Hongaren.

Heineken is waarschijnlijk de eerste Westerse brouwer die toegang krijgt tot het Oostblok. De eerste stap is uiterst voorzichtig. De Hongaarse brouwer, Komáromi Sörgyár, heeft de omvang van de Limburgse bierbrouwer Brand. De omzet is echter veel lager: ongeveer twintig miljoen gulden.

Heineken wil in Hongarije naast de regionale merken huismerk "Amstel' introduceren. Volgens de bestuursvoorzitter van Heineken, drs. G. van Schaik zal er ook in Hongarije net zoals in de Westerse landen een segmentatie op de biermarkt ontstaan met een steeds groter wordend aantal verschillende biersoorten. Heineken wil dan ook in Hongarije niet onder de naam Heineken produceren, maar dit merk naast Amstel blijven importeren. Heineken valt in het buitenland onder het topsegment en ook in Hongarije moet "Heineken' aan duur importbier blijven gekoppeld.

Niet bekend