Vervoersbond FNV en minister Maij keuren actie taxichauffeurs af

DEN HAAG, 7 AUG. De Vervoersbond FNV keurt de actie af van taxichauffeurs maandag in Utrecht tegen de invoering van de treintaxi. Dat heeft een woordvoerder van de bond vanmorgen meegedeeld.

Minister Maij-Weggen van verkeer noemde het gisteren voor de KRO-radio “slecht voor een rechtsstaat” dat het taxibedrijf Citytax met intimidatie is afgehouden van het rijden met treintaxi's in Den Haag.

Enkele honderden taxichauffeurs blokkeerden maandagmiddag, uit woede over de voorgenomen invoering van de treintaxi in Den Haag, de sporen bij het Centraal Station in Utrecht en maakten zo treinverkeer van en naar Utrecht onmogelijk.

De Vervoersbond FNV had zich eerder aangesloten bij de bezwaren van de chauffeurs tegen invoering van de treintaxi in de grote steden, waar volgens een woordvoerder van de bond voldoende openbaar vervoer is om de reizigers van en naar de stations te vervoeren.

De eis die de chauffeurs maandag aan de NS stelden om het treintaxiproject in heel Nederland "acuut' stop te zetten, noemde de woordvoerder van de Vervoersbond "absurd'. Volgens hem is de treintaxi “in kleinere plaatsen met ontoereikend openbaar vervoer een heel creatieve oplossing”.

Ook de werkgeversorganisatie Taxivervoer Nederland verwerpt de “gewelddadige en intimiderende acties” van de chauffeurs tegen invoering van de treintaxi. De wijze waarop de chauffeurs hebben geprotesteerd, bevestigt volgens secretaris E.L. Elvers het slechte imago van de taxichauffeurs.

Het gebruik van intimidatie zou, zo vreest minister Maij-Weggen, een precedentwerking kunnen hebben, maar ze vertrouwt erop dat het niet zo'n vaart zal lopen. Volgens haar is het treintaxiproject dat in 60 plaatsen in Nederland loopt, heel succesvol en niet bedreigend voor de taxibranche. “Ik denk dat een van de vele misverstanden die er leven, is dat de treintaxi veel klanten weg zou snoepen. In de praktijk is het zo dat er een hele nieuwe categorie van taxiklanten bijkomt.”

Maij-Weggen heeft al eerder laten weten dat de taxi een grotere rol in het openbaar vervoer moet gaan spelen. Een probleem daarbij vormen volgens haar de vrij hoge kosten van het taxivervoer in Nederland. In juni heeft ze een commissie geïnstalleerd onder voorzitterschap van het vroegere Tweede-Kamerlid mevrouw H. van Leeuwen, die de mogelijkheden van de zogenoemde regiotaxi beziet. De regiotaxi zou kunnen worden ingezet op onrendabele lijnen van het openbaar vervoer, vooral op het platteland. Op Zeeuws Vlaanderen en in Haarlem wordt daarmee al ervaring opgedaan. De Commissie-Van Leeuwen, waarin de taxibranche met twee leden is vertegenwoordigd, brengt dit najaar jaar rapport uit.