KLM onderzoekt met Swissair samenwerken op deelterreinen

ROTTERDAM, 5 AUG. De KLM voert gesprekkem met Swissair en andere Europese luchtvaartmaatschappijen over samenwerking op deelterreinen, zoals een gezamenlijk reserveringssysteem, verzekeringen en onderhoud van vliegtuigen.

Volgens een KLM-woordvoerder “is er regelmatig overleg op verschillende niveau's, ook met Swissair, maar op dit moment is er geen sprake van dat die gesprekken gericht zijn op een streven om partners te worden.” Een woordvoerder van Swissair acht echter een verdergaande samenwerking met de KLM “niet uitgesloten, als dit soort gesprekken succesvol zijn.”

De KLM zegt regelmatig overleg te voeren over gezamenlijke projecten met verschillende 'partners', onder andere over een nieuw reserveringsssysteem, de luchtvaartverzekeringsmaatschappij Polygon en technische samenwerking. Bij dat laatste gaat het om een combinatie van KLM met Skandinavian Airlines (SAS) en UTA, de tweede luchtvaartmaatschappij van Frankrijk, waarbij ten behoeve van groot onderhoud van vliegtuigen informatie en technische capaciteit worden uitgewisseld. Recent is er ook overleg met Swissair geweest.

Swissair op haar beurt probeert een bestaande samenwerking voor de afhandeling op luchthavens met Delta Airlines, Singapore Airlines, Austrian Airlines (de Oostenrijkse maatschappij) en de SAS, de European Quality Allience, uit te breiden met de KLM. De activiteiten van deze organisatie kan worden uitgebreid, vindt Swissair, tot het regelen van vluchten, een betere onderlinge verdeling tussen de maatschappijen, het begeleiden van de bevrachting en verbetering van service. Volgens woordvoerder Schnell is er met de KLM nog “niets formeel geregeld, maar als de gezamenlijke afhandelingscapaciteit van de grond komt, is verdergaande samenwerking best mogelijk.”

KLM-directeur drs. P. Bouw liet zich onlangs na een gesprek op het hoofdkantoor met Zwitserse journalisten in de krant Tages Anzeiger positief uit over Swiss Air. Bouw zei dat “de KLM en Swissair bijzonder goed bij elkaar passen, onder meer op grond van de zeer hoge standaardeisen aan techniek en kwaliteit.”

Eerder zijn gesprekken over samenwerking met Swissair afgeketst. KLM heeft nu een belang van 14,9 procent in Air UK, een Britse regionale maatschappij en een gezamenlijk routeschema en een belang van 35 procent in Air Littoral in Montpellier. Bovendien wordt binnenkort het bezit van KLM in de chartermaatschappij Transavia uitgebreid van 40 tot 80 procent van de aandelen.