Nieuwe Hondamotor ongekend zuinig

TOKIO, 3 AUG. Afgelopen dinsdag presenteerde Honda Motor Co. een nieuwe automotor die volgens deskundigen een doorbraak betekent. De motor heeft zowel een hoger vermogen als een lager brandstofverbruik dan vergelijkbare types. Volgens Honda zal de motor worden ingebouwd in het 1992-model van de Honda Civic, die dit najaar in New York wordt gentroduceerd. Technici vinden de motor niet alleen indrukwekkend door het geringe brandstofverbruik, maar vooral door de combinatie van zuinigheid en vermogen. Bovendien wordt ook nog voldaan aan de zeer strenge Californische uitlaatgasnormen.

Volgens Honda-functionarissen zal de nieuwe Civic door het bureau van milieubescherming van de Verenigde Staten worden genoteerd op een benzineverbruik van 1 liter op 20 km in de stad en 1 op 23 op de grote weg. Dat is 48 procent beter dan de huidige Civic, maar toch 20 procent ongunstiger dan Honda eerder dit jaar het Congres voorspiegelde. Het is ook onder het niveau van de huidige leider op het gebied van laag brandstofverbruik, de Geo Metro, een in Japan gebouwde auto die door General Motors wordt verkocht. Deze loopt 1 op 22,5 km in de stad en 1 op 25 op de grote weg. De Civic is echter groter.

“Ik denk dat dit een sprong voorwaarts is”, zegt Csaba Csere, technisch medewerker van het tijdschrift Car and Driver, die in de Civic met de nieuwe motor heeft gereden. “De auto biedt een combinatie van vermogen en zuinigheid die we nog niet eerder hebben gezien. Ik denk niet dat iemand in Detroit dit kan evenaren.”

De technologie (een zogeheten arm-mengsel motor die bovendien is uitgerust met een variabele kleptiming) wordt al jaren door de autofabrikanten bestudeerd. Het belangrijkste probleem is dat met de arm-mengsel technologie (lean burn in het engels, het benzinelucht mengsel bevat dan verhoudingsgewijs veel lucht en weinig benzine) moeilijk voldaan kan worden aan de Amerikaanse normen voor uitlaatgassen, om over de nog strengere Californische normen nog maar te zwijgen. Met name de uitstoot van stikstofoxyden levert problemen op.

“Dit is een technologie die door de fabrikanten over de gehele wereld is bestudeerd”, zegt Gary W. Rogers, president van de FEV of America Inc. in Southfield, Michigan, een dochteronderneming van een Duitse firma die onderzoek voor Europese automobielbedrijven verricht. “Als Honda een volkomen variabel klep-timingsysteem heeft, dan zal dit bedrijf de eerste zijn die dat in massaproduktie brengt. Het is opmerkelijk dat Honda de auto in de VS gaat verkopen. Ze moeten ver gevorderd zijn wat betreft de reiniging van de uitlaatgassen.”

Chrysler en Ford Motor hadden nog geen commentaar op het nieuws van Honda, maar General Motors liet skeptische geluiden horen. “Wij hebben al jarenlang onderzoek gedaan naar lean burn motoren, en er blijven belangrijke vragen open. Bij voorbeeld wat voor katalysator er is ontwikkeld.” GM zinspeelde op het feit dat de huidige generatie drieweg-katalysatoren alleen goed functioneren bij een vaste benzine- luchtverhouding van 1 op 15: een kg benzine wordt met vijftien kg lucht verbrand en een sensor in de uitlaat ('lambdasonde') ziet er op toe dat die verhouding binnen zeer nauwe grenzen blijft. Honda beweert in zijn nieuwe motor een verhouding van 1 op 25 te hebben. Een geregelde driewegkatalysator is dan niet bruikbaar, wel een eenvoudiger oxydatiekatalysator, maar die laat de stikstofoxyden weer ongemoeid.

Foto: De nieuwe 'lean burn'-motor die Honda deze herfst op de markt brengt zou 20 procent minder brandstof verbruiken dan huidige motoren van vergelijkbaar vermogen. De VTEC-E heeft een cilinderinhoud van 1500 cc en een vermogen van 70 kilowatt en zal worden gemonteerd in de nieuwe Honda Civic.