Nederland gaat over op alcoholvrij bier

ROTTERDAM, 3 AUG. Nederland is massaal aan het alcohol-vrij bier gegaan. Werd drie jaar geleden nog rekening gehouden met een marktaandeel van hooguit drie procent, dit jaar ziet het er naar uit dat dit aandeel tot boven de tien procent zal stijgen ofwel 13 miljoen hectoliter alcohol-vrij bier.

Let wel, geen alcohol-arm bier want dat is in Nederland totaal geflopt. Een Nederlander drinkt blijkbaar alcohol of niet. Maar iets daar tussenin moet hij niet. Als een stevige bierdrinker wil afzien, dan wil hij echt afzien en niet met een pilsje met een half procentje bier worden gefopt.

En iedere producent probeert een graantje mee te pikken. Vier weken geleden kwam Oranjeboom met het merk Premium malt-bier op de markt maar dat is vooralsnog alleen in horeca-gelegenheden verkrijgbaar. Amstel zal in september met een alcohol-vrij biertje op de markt komen en zelfs de kleine Budelse Brouwerij uit Brabant is vorig jaar met het merk Vuurtoren op de markt gekomen. Bols Benelux brengt, al is het bescheiden en alleen voor de horeca, zelfs alcohol-vrije witte wijnen op de markt.

“Wij zijn niet ontevreden”, zegt R. Coolen van Bavaria die met de produktie van alcohol-vrij bier (malt) het marktaandeel tot maar liefst 60 procent zag stijgen. Vorige maand zakte dit even in naar vijftig procent maar dat wijt Coolen aan de introductie van het vernieuwde Buckler van de concurrent Heineken dat met enig stuntwerk op de markt werd gebracht. “Maar in de maand juli stegen we weer naar zestig procent. En dat is wat echt telt”, zo zegt Coolen.

De onstuimige groei van dit produkt is dermate fors dat de flessenproducenten de vraag niet aankunnen en Bavaria met afzetproblemen te kampen heeft. “We hebben de produktiecapaciteit ten opzichte van vorig jaar met tien procent uitgebreid omdat we toen ook al problemen hadden om aan de vraag te voldoen. Maar nu zijn de problemen weer even groot dus hebben we nu plannen klaarliggen om weer verder uit te breiden”. Tot die tijd wordt de markt selectief bediend.

Nederland is een redelijk bierdrinkend volkje maar neemt op de wereldranglijst slechts een bescheiden vijftiende plaats in. Duitsland, Denemarken en Oostenrijk staan respectievelijk op deze lijst op de eerste, tweede en derde plaats met gemiddeld zo'n 150 liter bier per hoofd van de bevolking.

In 1990 dronk de elke Nederlander 90 liter bier waarvan in 1989 twee liter alcohol-vrij en in 1990 al vijf liter alcohol-vrij bier. Gezien de resultaten over de eerste helft van dit jaar zou dat voor dit jaar wel eens op acht liter alcohol-vrij bier per Nederlander terecht kunnen komen.

Een woordvoerder van Heineken zegt dat de introductie van de tweede generatie Buckler - dat nu ook als alcohol-vrij bier wordt verkocht - uitermate bevredigend is verlopen. Heineken raakte vorige jaar haar positie als markleider kwijt aan Bavaria en sloeg terug door het alcohol-arme Buckler om te vormen tot alcohol-vrij bier. En hoewel Heineken net als alle andere brouwerijen geen exacte cijfers over de afzet van het bier kwijt wil, kan de woordvoerder wel zeggen dat na het verwijderen van het alcohol uit het Buckler de omzet is verdrievoudigd.

Zo verwonderlijk is dat niet want de nieuwe Buckler was in de introductieperiode voor een kwartje te koop en op een kratje kon door de consument tien gulden worden terugverdiend. “Nu moeten we proberen dit vast te houden. Wij vinden het heel positief dat de Nederlander het nieuwe Buckler in ieder geval heeft willen proberen”, zo zegt de woordvoerder van Heineken.

Het neemt niet weg dat de trend van het alcohol-vrije bier in Nederland fors doorzet. Strengere alcohol-controles in het verkeer zullen hier zeker debet aan zijn. Maar voor de rest is er niet echt een verklaring voor het verschijnsel. Het is in Europees verband uniek. Want de bierdrinkers in de ons omringende landen halen voor een alcohol-vrij biertje flink de neus op en in Duitsland en Belgie blijft het marktaandeel van alcoholvrij-bier steken op anderhalf procent. Een echt export-artikel zal het dus wel niet worden. Behalve dan eventjes tijdens de Golfoorlog toen Bavaria het Amerikaanse leger in Saoedi-Arabie van alcohol-vrij bier voorzag en er in Nederland nauwelijks meer Bavaria-malt verkrijgbaar was.

Grolsch maakte de omslag van alcohol-arm naar alcohol-vrij met het merk Stender al in maart en heeft volgens woordvoerder P. Konnings nog geen cijfers beschikbaar. Konnings erkent Bavaria wel als marktleider en denkt dat de resterende veertig procent van de markt min of meer gelijkelijk tussen Buckler en Stender wordt verdeeld.

Toch hebben sommigen ook negatieve kanten ontdekt aan de opmars van het alcohol-vrije bier waar op het eerste gezicht toch niets mis mee is.“Je kunt het beschouwen als een soort trainingsbier, en dat maakt de overgang naar echt bier gemakkelijker en sneller”, stelde de Amerikaanse senator Thomas Libous die dan ook vindt dat de verkoop van alcohol-vrij bier aan minderjarigen moet worden verboden.