Zwakste schakel

DE AFWEZIGHEID van de Braziliaanse vedette Romario was niet het enige wat manager Ploegsma van PSV deze week dwarszat bij de traditionele perspresentatie aan het begin van het nieuwe seizoen.

Hij haalde flink uit naar de spoorwegen die dwars liggen bij extra supportersvervoer en naar burgemeesters die dan ook nog risicowedstrijden verbieden. “Nederland is blijkbaar het enige land in de wereld waar dit allemaal mogelijk is”, mopperde een verontwaardigde Ploegsma op de radio.

De combinatie van Nederlandse competitie en bekerverplichtingen plus in het begin van het seizoen nog een dubbel programmma in verband met het EK-voetbal die de positie van topclub meebrengt, is inderdaad niet eenvoudig. Maar PSV maakt dat er zelf niet makkelijker op. Zo wil de club al direct in het begin van de nieuwe competitie uitwijken naar een doordeweekse dag in verband met een lucratief buitenlands optreden. De competitieleiding geeft daarvoor dispensatie.

Het is niet vanzelfsprekend dat de NS dan meteen klaar staan. De spoorwegen kregen het vorig seizoen minder supporters te vervoeren maar de schade die deze toebrachten aan treinen en stations verdubbelde bijna, zo werd vorige week bekendgemaakt. Het transport van lastige supporters behoort tot de prijs van het vervoersmonopolie over de rails, kan men zeggen, maar onverbrekelijk met deze vaststelling verbonden is de opdracht de overlast zo veel mogelijk te beperken.

Het orde-aspect bij het supportersvervoer drukt primair op de NS; een- en andermaal hebben kabinet en parlement zich, met reden, op het standpunt gesteld dat dit “geen primaire taak van de politie is”. Ook nog eens extra voetbaltreinen in door de avondspits toch al belaste werkdagen is dan wel wat veel gevraagd. Dat geldt zeker nu de grenzen van het uithoudingsvermogen van de conducteurs in de afgelopen maanden zo duidelijk aan het licht zijn getreden. Het zogeheten combi-vervoer is op zijn beurt een doorslaggevende factor in het openbare-ordebeleid van burgemeesters, met als uiterst middel een verbod van de wedstrijd.

Het enige wat er op zit is dat de voetbalcompetitie behoorlijk wordt afgestemd op de vervoerscapaciteit. Inkrimping van de eredivisie is bijvoorbeeld niet zo'n gek idee. De integrale aanpak van voetbalvandalisme, die zijn belang begint te bewijzen, is zo sterk als de zwakste schakel. Daarin is geen plaats voor het egosme van het betaald voetbal dat spreekt uit het protest van Ploegsma. Eerder is - in de woorden van minister Dales (binnenlandse zaken) - aanleiding te herinneren aan “de in dezen markante positie van de lokale voetbalorganisatie”. Uitgerekend PSV heeft het afgelopen seizoen een goed voorbeeld gegeven door begeleiders ('stewards') mee te sturen met risicotreinen.