Japan eens met beperkte import van auto's in EG

TOKIO-BRUSSEL-PARIJS, 1 AUG. Japan stemt in met de door de EG gevraagde importbeperking voor auto's. Dit heeft de Japanse minister voor internationale handel en industrie, Eiichi Nakao, gisteren in Tokio bekendgemaakt.

De Japanners zullen de export van auto's naar de twaalf EG-landen tot het jaar 2000 beperken tot 1,23 miljoen. Dat komt ongeveer overeen met het huidige niveau, zo onderstreepte Nakao in een persverklaring. Japan heeft nu een marktaandeel van elf procent op de Europese markt.

Met de aankonding uit Tokio is een eind gekomen aan achttien maanden van onderhandelingen tussen Japan en de EG over een overgangsperiode, die de Europese automobielindustrie in staat moet stellen zich in te stellen op de concurrentie. Volgens de afspraken met de EG gelden geen beperkingen voor Japanse investeringen in Europa. Het totale marktaandeel van Japanse auto's in de EG mag 16 procent bedragen. Dat laat ruimte voor de produktie van zo'n 1,2 miljoen Japanse auto's in de EG, indien de vraag naar auto's in de EG groeit tot 15,1 miljoen stuks zoals de Japanners verwachten.

Met het akkoord komt per 1 januari 1993, als de ene Europese markt een feit is, een eind aan de bilaterala importbeperkingen in Frankrijk (3 procent van de markt), Italie, Spanje, Portugal (enkele duizenden stuks per jaar) en Groot-Brittannie (10,5 procent). Minister Nakao deelde in het communique mee dat voor deze markten specifieke plafonds blijven gelden. Maar deze plafonds worden door Japan gecontroleerd en geevalueerd. In de Japanse verklaring wordt niets gezegd over het aantal auto's dat de Japanners in de EG denken te produceren. In de tot nu toe gepubliceerde plannen van Japanse producenten is dat aantal veel lager dan de 1,2 miljoen die op grond van de overeenkomst zouden mogen worden geproduceerd.

De Franse premier Edith Cresson zei gisteren dat het akkoord zal leiden tot een verdubbeling van het Japanse marktaandeel in Frankrijk. De Fransen hebben zich altijd het hardst ingezet voor bescherming van de eigen industrie (Renault, Peugeot, Citroen). “Maar zonder een akkoord zou er vanaf 1993 een vloed van Japanse auto's zijn gekomen,” aldus een regeringswoordvoerder namens de premier. Volgens Cresson hebben Europese automobielfabrikanten nu de tijd zich aan te passen, in tegenstelling tot de Amerikanen in de afgelopen jaren. “Die waren plotseling onbeschermd en kregen een invasie (van Japanse auto's) te verwerken, waaronder ze zeer hebben geleden,” aldus Cresson in een kabinetszitting.

Voorzitter Jacques Calvet van Peugeot, fel voorstander van importbeperkingen, noemde het akkoord betreurenswaardig. De communistische vakbond CGT beschuldigde de Franse regering van “capitulatie”. (AFP, Reuter)