Uit angst voor Japanse concurrentie; Auto-industrie vraagt Brussel om miljarden steun

ROTTERDAM, 27 JUNI. De Europese auto-industrie wil miljarden aan steun van de Europese Gemeenschap om massa-ontslagen mogelijk te maken ten einde de Japanse concurrrentie te kunnen weerstaan.

Dat heeft Renault-topman Raymond Levy, voorzitter van de Europese associatie van autofabrikanten, eind mei aan Europees commissaris Martin Bangemann meegedeeld, zo is nu bekendgeworden. Volgens Levy hoeven de Europese autofabrikanten “niet bang te zijn voor Japanse auto's, maar voor het Japanse kapitaal en de efficientie van de Japanse werknemers”. Aan het gesprek met Bangemann namen behalve Levy ook de topman van Ford Europa en een hoge functionaris van Daimler-Benz deel, zo meldt vandaag de Wall Street Journal. Volgens Levy luisterde Bangemann met sympathie naar de verlangens van de Europese autofabrikanten. Levy zei gisteren in Parijs dat miljarden francs aan steun nodig zijn om de produktiviteit van de Europese auto-industrie te verhogen met het oog op de Japanse concurrentie. In Brussel circuleren volgens de Financial Times van vandaag bedragen van tegen de 23 miljard gulden. Het massa-ontslag moet volgens Levy aan het eind van de jaren negentig gebeuren. Of er veel of “weinig bloed of veel bloed zal vloeien”, hangt volgens hem af van de omvang van de steun die Brussel toezegt. In de lopende onderhandelingen met Japan stelt de Europese Commissie zich op het standpunt dat na het verdwijnen van de nationale invoerquote eind 1992, de Japanse auto-industrie haar marktaandeel tot het eind van de jaren negentig met hooguit vijftien procent mag opvoeren, om vanaf 1998 of 1999 volledig vrije toegang tot de EG-markt te krijgen. Levy wilde gisteren niet zeggen hoeveel de Europese autofabrikanten precies aan steun uit Brussel willen hebben, wel dat de steun in de vorm van subsidies moest zijn. Bangemann heeft laten weten dat hij meer details over de omvang, kosten, lokatie en doel van de massa-ontslagen van de Associatie wil hebben. Volgens Levy steunen alle vijftien leden van de Associatie de verlangens die hij tegenover Bangemann heeft geuit. Tot de Associatie behoort niet het Franse auto-concern Peugeot, dat in november vorig jaar uittrad omdat het meent dat de Europese Commissie zich harder moet opstellen tegenover Japan. Een woordvoerder van Peugeot zei gisteren dat minder ontslagen nodig zouden zijn als de Associatie zich zou bekeren tot het harde standpunt van Peugeot. In april werd bekend dat de Europese elektronica-industrie in het geheim gesprekken over steun voerde met de Europese Commissie om de concurrentie van de oprukkende Japanse elektronica-concerns te kunnen weerstaan.