KLM brengt bod uit op Venezolaanse Viasa

CARACAS-ROTTERDAM, 26 JUNI. De KLM heeft een bod uitgebracht op 60 procent van de aandelen in de Venezolaanse staatsluchtvaartmaatschappij Viasa. Dit heeft de president van het Venezolaanse Fonds voor Investeringen (FIV), Gerver Torres, bekendgemaakt.

Een zegsman van de KLM wilde vanmorgen geen concrete mededelingen over het bod doen. Hij hield het bij de opmerking dat “het bekend is dat de KLM al langer met Viasa bezig is”. Behalve de KLM dingt ook de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia nog mee in de strijd om het meerderheidsbelang in Viasa. Gisteren hebben beide luchtvaartmaatschappijen in een gesloten enveloppe hun bod gedaan. In augustus zal worden bekendgemaakt welke maatschappij de aandelen krijgt. De Venezolaanse staat zou 20 procent van de aandelen willen behouden. De overige 20 procent zou naar de werknemers van Viasa gaan. Viasa leed vorig jaar een veries van 34 miljoen dollar op een omzet van 268 miljoen dollar. Viasa vliegt voornamelijk vanuit het Latijns-Amerikaanse continent op Europese bestemmingen. Deelneming in Viasa past in het streven van de KLM via strategische allianties aansluiting te krijgen op netwerken van andere luchtvaartmaatschappijen. Daartoe neemt de KLM al voor 20 procent deel in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines. Onlangs maakte de KLM bekend voor 50 miljoen gulden een belang van 35 procent in het Franse Air Littoral te zullen nemen.

Pag. 21:

Viasa is een oude bekende

Viasa is een oude bekende van de KLM. In 1968 werd de KLM door de toenmalige regering van Venezuela uitgenodigd een internationale luchtvaartmaatschappij op te bouwen. Sindsdien heeft de KLM altijd nauw met Viasa samengewerkt, onder andere op het gebied van onderhoud van vliegtuigen en combinatie van reserverings-systemen. Een consortium onder leiding van Iberia kocht vorig jaar al voor naar schatting 2,3 miljard dollar de Argentijnse luchtvaartmaatschappij Aerolineas Argentinas. Iberia was toen de enige bieder op het Argentijnse staatsbedrijf. Het Scandinavische SAS kocht zich al eerder in bij de Chileense luchtvaartmaatschappij LAN Chili. De privatiseringsgolf in Latijns Amerika zal ook niet langs Aero Peru gaan. Naar verluidt wordt deze Peruaanse luchtvaartmaatschappij ook te koop aangeboden. Indien het de KLM lukt om een belang in Viasa te verwerven, biedt dit grote perspectieven voor het luchtvervoer in het hele Andesgebied. Vorige maand hebben de staatshoofden van de vijf Andeslanden (Venezuela, Colombia, Equador, Peru en Bolivia) namelijk besloten tot een zeer vergaande liberalisatie van de luchtvaartpolitiek. Hierdoor zouden de nationale maatschappijen zonder restricties vervoer tussen willekeurig welke punten dan ook mogen verzorgen binnen de Andeslanden en van en naar de Andeslanden vanuit het buitenland. Behalve voor het vervoer van en naar Europa biedt dit ook kansen voor de lucratieve routes tussen de Verenigde Staten (Florida) en de Andeslanden.