Boekomzet na tv-actie tien procent hoger

AMSTERDAM, 26 JUNI. De boeken die aan de orde zijn geweest in het tv-programma Ik heb al een boek, hebben gemiddeld een extra omzet van minstens tien procent gehad. Dat blijkt uit een onderzoek na de vierde en vijfde aflevering van het programma, dat dit voorjaar is uitgezonden door de KRO. De door de tv benvloede kopers vormden een breder samengestelde groep dan het vaste publiek van boekenkopers en kochten een breder assortiment.

Enqueteurs van de Rijksuniversiteit Groningen bezochten elf grote boekwinkels in het hele land. Zodra iemand een boek kocht dat die week in het programma was vermeld, werd gevraagd hoe men wist van het bestaan ervan. Een op de tien noemde spontaan de tv-uitzending. Omdat in totaal een kwart van de ondervraagden het programma gezien bleek te hebben, wordt vermoed dat de invloed nog groter is geweest dan die tien procent. “Het is veel hoger dan we hadden durven hopen,” zegt directeur Henk Kraima van de stichting CPNB, het promotiebureau voor het Nederlandse boek dat het onderzoek liet uitvoeren. Ik heb al een boek, onder eindredactie van Aad van Heuvel, werd vijf keer uitgezonden. Het ministerie van WVC verstrekte een subsidie van 50.000 gulden uit de pot voor leesbevordering. De programma's trokken gemiddeld een half miljoen kijkers - voor tv-begrippen een geringe score. De KRO heeft om die reden besloten er voorlopig niet mee door te gaan. De bestsellers in de onderzoekperiode waren Mijn beter ik van Renate Rubinstein en In Afrika van Adriaan van Dis. De invloed van de uitzendingen blijkt vooral uit de extra verkoop van titels die zonder de tv-promotie minder snel over de toonbank zouden zijn gegaan, zoals de studie Het Parool van Madelon de Keizer, het oorlogsbrievenboek Ik denk zoveel aan jullie van Hedda Kalshoven-Brester en Het zwaard van de krab van Margreet Jansen en Henk Propper. Ook uit de reacties op het telkens geprojecteerde telefoonnummer van de CPNB bleek de brede belangstelling; er kwamen vragen over bijna alle titels die werden genoemd door “dat grappige mannetje met die bril op” (mede-presentator Martin Ros). De CPNB hoopt met dit onderzoek andere omroepen te interesseren in het opzetten van een actuele boekenrubriek op de televisie. Tot dusver zijn van geen enkele omroep vastomlijnde plannen voor het komende seizoen bekend.