Philips scoort met 2,5 meter Mozart-cd's

AMSTERDAM, 22 JUNI. Met het jaar pas halverwege is het aanwijzen van het statussymbool van 1991 vragen om moeilijkheden. Hoge ogen gooit in ieder geval de 180 cd's tellende uitgave van de complete werken van Mozart.

De “Complete Mozart Edition” van Polygram-dochter Philips Classics heeft alle commerciele verwachtingen overtroffen, lang voordat de complete serie op de markt is. De platenmaatschappij had gehoopt in drie jaar 20.000 exemplaren te kunnen slijten over de gehele wereld. Na zeven maanden en met pas de helft van de discs beschikbaar zijn al 20.000 volledige series verkocht plus 35.000 exemplaren van iedere verschenen cd.

Oorspronkelijk vooral bedoeld voor muziekbibliotheken en wetenschappers is de serie, tot verbazing van de uitgever, aangeslagen bij een veel breder publiIn Nederland zijn 1200 exemplaren verkocht van de serie die bij voor-intekening 4.000 gulden kostte en in de losse verkoop op bijna 5.000 gulden komt. In Japan moeten dit jaar 10.000 series over de toonbank gaan en ook in de Verenigde Staten begint het produkt te lopen, nu de serie is opgenomen in het Guinness Book of Records. Volgens Guinness is het de grootste collectie muziek van een componist in een uitgave op de markt gebracht.

Met Mozart heeft Polygram wederom een succesnummer in h vergelijkbaar met het concert van de tenoren Carreras, Domingo en Pavarotti aan de vooravond van het WK-voetbal in Rome. Van het voetbal-concert werden vorig jaar 5,7 miljoen cd's verkocht.

Het verkoopsucces kan niet alleen worden verklaard uit de schoonheid van Mozart's composities; de muziek is per slot van rekening al een poosje verkrijgbaar. Ook is het niet de eerste keer dat een verzameling van Mozart-werken wordt aangeboden. Er zijn maar lief24 kleinere en grotere verzamelingen Mozart in de handel, waarvan er verschillende een obscuur leven leiden. Polygram lijkt met deze serie een gevoelige snaar te raken.

“Het is een prestige-produkt van de eerste orde”, zegt verkoopdirecteur S. Collignon. Mensen kopen de serie om er goede sier mee te maken, omdat de gelikte vormgeving er een “hebbedingtje” van heeft gemaakt en omdat de schiere omvang tot de verbeelding spreekt. Collignon: “Mensen hebbeneenmaal graag veel cd's en zo hebben ze in een keer een hele plank.” De complete verzameling meet tweeeneenhalve meter.

Het commerciele succes van produkties als de Mozart Edition hangt ook samen met de agressievere marketing van de platenmaatschappijen die meer omzet proberen te halen door met klassieke muziek stunts uit te halen voorheen gereserveerd voor popmuziek. Artiesten en componisten worden verheven tot stardom. De tenoren werden gekoppeld aan hK-voetbal en de Mozart Editie profiteert van de enorme aandacht voor de componist in verband met het Mozart-jaar.

De Mozart Editie lijkt ook te profiteren van de nog steeds groeiende populariteit van de compact disq. De helft van alle gezinshuishoudingen in Nederland bezit nu een cd-speler, vergeleken met 12 procent eind 1987. Het aantal verkochte cd's groeide vorig jaar met 49 procent en vertegenwoordigde een totale waarde van 35 miljoen gulden.

Er werd vorig jaar in Nederland verhousgewijs - in vergelijking met andere muziekgenres - minder klassiek verkocht dan in 1989, maar in absolute zin stegen de verkopen van klassieke muziek met 16 procent.