Hockeysport commercieel onaantrekkelijk

PARIJS, 21 JUNI. Mogelijk met zeer drastische spelregelwijzigingen gaat het hockey zijn plaats in de internationale sportwereld proberen veilig te stellen. In het komende jaar zal worden bekeken of het spel voor een groter publiek aantrekkelijk kan worden gemaakt door bijvoorbeeld het aantal spelers per ploeg te verminderen, buitenspel op te heffen of het doel te vergroten. Piet Lathouwers, de Nederlandse voorzitter van de spelregelcommissie van de wereldhockeyfederatie FIH is vaning dat “je er met hier en daar een kleine verandering niet komt”.

Het gerucht dat het hockey in gevaar zou zijn als Olympische sport wordt door vertegenwoordigers van de FIH en de Europese hockeybond EHF met grote klem tegengesproken. Els van Breda Vriesman, bestuurslid van de FIH, EHF en KNHB, zegt van “een veilige Olympische plaats”

verzekerd te zijn. Maar de vrees dat die positie in de toekomst wel eens zou kunnen veranderen is wel degelijk aanwezig in de hockeywereldiet voor niets is de spelregelcommissie nu in actie gekomen en op Europees niveau beseft men na de afgelopen sombere negen dagen in Parijs met uitslagen van 10-1 en 9-0 dat het aantal deelnemende landen bij het EK moet worden verminderd, in ieder geval van twaalf naar acht. EHF-secretaris Ab van Grimbergen is er een voorstander van om - gelijk het model bij de ijshockeyers - in de toekomst een A-, B- en C-kampioenschap te laten verspelen.

Hockey wordt in vergelijking met de meeste andere Olympi(sche takken van sport slecht bekeken. Bij de laatste Spelen in Seoul moesten schoolkinderen de tribunes een beetje minder leeg aanzien geven. En met de toenemende commercialisering van de sport zullen de kijkcijfers een steeds grotere rol gaan spelen bij een evenement als de Olympische Spelen. Het mislukken van de samenwerking tussen de FIH en het grote Amerikaanse sportmarketingbureau IMG heeft bij vele hockeybestuurders definitief de ogen geopend.(EPIMG adopteerde na Seoul drie jaar lang de titeltoernooien bij het hockey, maar al bij het eerste evenement ging dat mis. De strijd om de Champions Trophy in '89 bij de mannen - met de zes sterkste landen als deelnemers - bleek commercieel lang niet zo in trek als IMG had verwacht. De Nederlandse bestuursleden binnen de FIH hadden dat al voorspeld. Uit nood werd het toernooi van Spanje naar Duitsland (Berlijn) verplaatst. Het contract tussen de FIH en IMG werd aarna ijlings en met wederzijdse goedkeuring verbroken. De organisatie van eigenaar Marc McCormack heeft bij de komende titeltoernooien alleen nog de buitenlandse tv-rechten in handen.

Volgens Frank van den Wall Bake van het Nederlandse marketingbureau Trefpunt hadden de FIH en IMG op het moment dat ze met elkaar in zee gingen ten onrechte “rare dollartekens in de ogen”. “Het is een illusie te verwachten dat hockey net zo goed te verkopen valt als voetbal, tennis en golf.”

Van den Wall Bake heeft met zijn bureau al jarenlanen contract met de KNHB en neemt bij de internationale toernooien in Nederland het commerciele deel van de organisatie voor zijn rekening. Bij het Europees kampioenschap in Parijs zijn Van den Wall Bake en zijn medewerkers op verzoek van de Fransen voor het eerst ook in het buitenland actief. Trefpunt verkocht buiten het organiserende land voor ongeveer 250.000 gulden aan reclameborden. Uit Frankrijk zelf kwam via een marketingbureau uit Parijs aldus Vaden Wall Bake “letterlijk geen stuiver binnen”.

De Nederlander is dan ook van mening dat het de sport geen goed doet om grote titeltoernooien in landen te organiseren waar hockey nauwelijks publiek en sponsors trekt. “Op die manier degradeer je jezelf tot minderheidssport.” Alleen Nederland kan binnen Europa een groot hockeyland worden genoemd met 130.000 geregistreerde beoefenaars. De andere toonaangevende naties blijven daarbij ver achter, Engeland (000), Duitsland (55.000) en Spanje (8.673). Van de 27 bij de Europese hockeybond aangesloten landen hebben er zelfs elf minder dan duizend hockeyers. Zweden heeft bijvoorbeeld 600 actieven, Roemene 445 en Noorwegen 200.

Rigoureuze spelregelwijzigingen zouden volgens de FIH het hockey voor meer mensen - en dus sponsors - aantrekkelijk moeten maken. Er moeten, is de algemene mening, minder onderbrekingen in een wedstrijd komen en meerelpunten vallen. Alle bonden hebben een waslijst van mogelijke veranderingen toegestuurd gekregen en moeten de meningen onder de eigen mensen gaan peilen en een en ander het liefst in de praktijk uittesten. In Nederland houdt ex-international Arno den Hartog, topsportcoordinator van de KNHB, zich daarmee bezig. Een regel zal komend seizoen al van kracht zijn in de nationale hoofd- en overgangklassen. Dat is het onbeperkt wisselen waarbij ook spelers die uit het veld zijn gehaald er weer in mogen.

De FIH hoopt vlak voor de Olympische Spelen van Barcelomet de bevindingen uit de verscheidene landen in de hand tot een voorlopige conclusie te komen. Hans Jorritsma, die met ingang van 1 juli bondscoach van het Nederlands team is, zegt niet te verwachten dat de belangstellenden ineens zullen toestromen als er een aantal spelregels wordt veranderd. “Hockey heeft nu eenmaal dit publiek.” De nieuwe bondscoach vindt het belangrijker dat hockey goed op de televisie wordt getoond. Bij het EK in Parijs is men wat dat betft op de goede weg. Daar worden per wedstrijd zes camera's gebruikt. “Elke sport is tv-geniek te maken en dat geldt zeker voor hockey. Bij de strafcorners kan je mooie plaatjes maken en je moet de dode momenten met herhalingen opvullen. Geen een sport komt goed over als je er maar een camera neerzet. Zelfs voetbal niet.”