Unilever in oorlog om wasmiddelen in Turkije

ISTANBUL, 20 JUNI. Er woedt een wasmiddelen-oorlog in Turkije. Huisvrouwen, aangespoord door de regering om de wasmachines vaker te laten draaien, jagen op aanbiedingen die door concurrerende multinationals als Unilever en Procter & Gamble worden aangeboden.

Het Brits-Nederlandse Unilever dat de halve markt van 57 miljoen mensen beheerst probeert het Amerikaanse Procter & Gamble weg te spoelen in een kolkende ronde van prijsverlagingen en gratis aanbiedingen.

De markt raakte verhit toen een grote staatswinkel in de Turkse stad Izmir alleen maar het wasmiddel van Unilever ging verkopen, wat al snel leidde tot beschuldigingen van de Turkse pers over oneerlijke praktijken.

De Turkse dochtermaatschappij van Unilever, Lever-Is, ontkende de beschuldigingen dat zij het gemeentebestuur had omgekocht om het alleenrecht te krijgen wat haar een marktaandeel van zeventig procent gaf in Izmir. Volgens Lever-Is was de overeenkomst gesloten in combinatie met het verhogen van donaties aan een ziekenhuis.

Twee weken geleden begon Unilever, om de concurrenten in Izmir af te schrikken met een actie van 'twee halen, een betalen', een zegen voor de Turkse consument die getroffen is door een inflatie van 62 procent.

Procter & Gamble, een nieuwkomer op de Turkse markt, sloeg terug door zijn prijzen te halveren.

De vraag naar wasmiddelen in Turkije ligt ver beneden die van Westeuropese landen, ondanks de campagnes van de regering die de burgers aansporen om vaker te wassen. De Turken gebruiken gemiddeld slechts twee kilo wasmiddel per jaar per hoofd van de bevolking, terwijl dat gemiddelde bijvoorbeeld in Duitsland twintig kilo is.

Watertekorten en een lager percentage mensen dat wasmachines bezit heeft de verkoop van wasmiddelen belemmerd. Maar de producenten zeggen dat de verkoop van automatische wasmachines stijgt en Unilever verwacht dat Turkije de grootste afzetmarkt voor wasmiddelen in Europa zal worden in de komende tien tot twintig jaar.

Procter & Gamble beheerst nu ongeveer vijftien procent van de markt en de rest wordt beheerst door dochtermaatschappijen van twee andere multinationals - Het Duitse Henkel en het Amerikaanse Colgate-Palmolive.

Unilever bood bij zijn laatste campagne de kopers een ovenschaal aan bij ieder pak van zijn belangrijkste merken. Procter & Gamble reageerde hierop door haar campagne van gratis wasmiddelen uit te breiden. De kosten van de reclamecampagne liepen zo hoog op dat Unilever de prijzen met dertien tot zestien procent moest verhogen.

Deze week verhoogde Unilever de prijzen opnieuw met elf procent. Maar de consument lijkt het laatste woord te hebben. “Als ik wasmiddelen ga kopen is het enige belangrijke voor mij de prijs”, aldus een van de klanten in de winkel. (Reuter)