GIORGIO ARMANI ONTWERPT VOOR LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ; Beschermengeltjes in uniform

Fans van Giorgio Armani kunnen de beroemde jasjes en andere creaties van zijn hand voortaan ook bewonderen in het vliegtuig: de stewardessen en stewards van Alitalia lopen sinds twee weken in kleding die is ontworpen door de Milanese modekoning.

De Italiaanse luchtvtmaatschappij wil haar imago verbinden aan namen die Italie het beste vertegenwoordigen op het gebied van cultuur en stijl, zei Ferruccio Pavolini, algemeen directeur van Alitalia, bij de perspresentatie van de nieuwe uniformen. Alitalia plaatst in de persberichten overigens het woord uniform tussen aanhalingstekens: de Alta Moda, de Italiaanse vertaling van Haute Couture, doet eigenlijk niet aan uniformen.

Onder het contract dat Alitalia met Armani heeft gesloten, heeft Armani het cabine- en grondpersoneel van Alitalia, ong 3500 man, helemaal opnieuw aangekleed: van de ceinturen en de sjaaltjes tot de overjassen voor de winter. De totale garderobe bestaat uit 23 stuks.

Daarnaast zal Armani de aankleding van de nieuwe Douglas MD-11 vliegtuigen op zich nemen, die begin december door Alitalia in bedrijf worden genomen.

Het betekent een verandering in de huiskleuren van de Italiaanse vliegtuigmaatschappij, waarin nu een fel groen overheerst. Armani is trouw gebleven aan zijn voorliefde vooemptere kleuren. “We zijn allemaal bang om te vliegen,” zegt Armani. “Daarom heb ik er de voorkeur aan gegeven 'sterke' kleuren als groen en blauw te verlaten, om een atmosfeer van plezierige ontspanning te scheppen.” De nieuwe jasjes voor het cabinepersoneel zijn een donker olijfgroen. Het overhemd is albastwit en bij de andere gebruikte kleuren overheersen verschillende tinten bruin: een ervan wordt door Armani omschreven als de kleur van aarde in de schaduw, een a is de kleur van nat zand.

“Een stewardess moet als een beschermengel zijn, rustgevend, een geruststellend schaduw,” aldus Armani. “Daarom heb ik ervoor gekozen een weinig opvallend uniform te creeren. Ik denk dat de reiziger zich meer op zijn gemak voelt als hij een vrouw op en neer ziet lopen in kleren met harmonieuze, kalme, niet-schreeuwende kleuren, en met zachte, zoete, niet-hoekige vormen.”

Hoeveel geld er precies gemoeid is met het contract met Armani, wil Alitalia uit concurrentie-overwegingen nzeggen. Met hetzelfde argument houdt bijvoorbeeld ook de KLM, dat haar cabinepersoneel heeft laten aankleden door Nina Ricci, de cijfers over de kosten van de uniformen voor zich. Een woordvoerder van Alitalia heeft overigens wel de prijs van een Armani-garderobe bevestigd: zo'n 2,5 miljoen lire, ongeveer 3800 gulden. De woordvoerder zei dat de nieuwe Armani-show in de lucht geen invloed zou hebben op de prijs van het vliegticket.