Streekvervoerbedrijven willen markt verbreden

DEN HAAG, 19 JUNI. De 13 streekvervoerbedrijven in Nederland willen hun activiteiten uitbreiden. Behalve met hepenbaar vervoer willen ze zich meer gaan bezighouden met besloten groepsvervoer en bedrijfsvervoer. Op den duur willen de bedrijven ook in het buitenland actief worden.

Dit zei drs. J.W. Rat van Streekvervoer Nederland vanmiddag op een bijeenkomst van zijn organisatie in Den Haag. Streekvervoer Nederland is de overkoepelende holding van de streekvervoerders. Rat, lid van de Raad van Bestuur, stelde dat alleen door uitbreiding van de activiteiten iombinatie met uitbreiding van het openbaar vervoer, de streekvervoerondernemingen hun continuteit kunnen verzekeren. “Een hernieuwd ondernemerschap” is volgens hem het antwoord op de (dreigende) bezuinigingen op het openbaar vervoer waartoe het kabinet met instemming van de Tweede Kamer heeft besloten. Bij de streekvervoerders werken 14.500 mensen. Zij vervoeren met 5.000 bussen dagelijks ruim 1 miljoen passagiers in de regio's en in 45 grotere gemeen, zo'n 32 procent van het totale openbaar vervoer.

Het streekvervoer wil in de toekomst de mogelijkheid krijgen zelf de prijs van het buskaartje vast te stellen. Nu is dat nog een bevoegdheid van de minister van verkeer en waterstaat. Een eigen prijsbeleid is volgens Streekvervoer Nederland nodig als marketingsinstrument. Rat zei verder dat zijn concern door fusies, deelnemingen en samenwerking naar verdere groei zoekt. Met gegadigden daarvoor zijn gesprekken gaande.

Op de bijeenkomst vanmiddag kreeg Streekvervoeederland twee internationale prijzen voor reclamespots. Op een festival in Bordeaux van de Union des Transports Publics (UTP), de Franse organisatie van openbaar-vervoerbedrijven, werden Streekvervoer Nederland de tweede prijs en de publieksprijs toegekend voor de tv-spot 'De bus is aardig op weg'.