Regen maakt jaar voor reiswereld goed

ROTTERDAM, 19 JUNI. Regen en wind, slechts af en toe een schraal zonnetje. Geen aankelijk vooruitzicht om in eigen land met vakantie te gaan. De Nederlandse vakantieganger kiest op het laatste moment dan ook alsnog voor een bestemming in het zonnige zuiden.

Voor chartermaatschappijen en touroperators is dat maar goed ook. Want met dank aan Saddam Hoessein was er in februari een boekingsachterstand voor reizen naar het Middellandse Zee gebied en de CanarischeEilanden van maar liefst 48 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Die is inmiddels teruggelopen tot circa 18 procent. De oorlog in het Midden-Oosten was niet alleen net op tijd afgelopen, door het slechte weer van de afgelopen weken verwachten de touroperators verenigd in de ANVR dat uiteindelijk maar 8 procent minder mensen dan vorig jaar via Schiphol naar het zuiden zullen afreizen. Er is dus sprake van een geweldige inhaalvraag.

In de zomer van vorig jaar zochten maar liefst 1,3 en Nederlanders met chartermaatschappijen een plekje aan de stranden van Middellandse Zee of Atlantische Oceaan. Die extra drukte in de lucht zorgde voor vele vertragingen op Europese vliegvelden. Ook dit jaar voorspelt de Nederlandse reisindustrie weer vertragingen, voornamelijk veroorzaakt door congestie in het Europese luchtruim gekoppeld aan een gebrekkige verkeerscontrole (ATC - Air Traffic Control).

“Van alle vertragingen wordt 65 a 70 procent veroorzaakt door ATC problemen”, zegt Mantzel, verkoop-directeur bij Transavia. Europa telt 42 verkeersleidingscentra, verspreid over 22 landen met ieder een eigen afwijkend controlesysteem. Dit betekent dat de bemanning van een vlucht naar Athene 15 keer van grondstation moet veranderen. Naar schatting 50 verkeersleiders komen aan een zo'n vlucht te pas.

“Verder is Europa ingedeeld in een aantal corridors. Een vlucht naar Tunesie gaat bij voorbeeld over Mallorca. Het iselijk dat de doorvoer in die corridors afhankelijk is van de zwakste schakel in het luchtleidingssysteem”, zegt Wentzel. Ofwel: als zo'n corridor verstopt raakt kan het vliegtuig op Schiphol niet weg.

Wentzel zegt dat de vertragingen in vergelijking met voorgaande jaren wel afnemen. Een van de redenen daarvoor is dat de chartermaatschappijen proberen met de touroperators tot een betere spreiding van de dienstregeling te komen. Vroeger gingen bijvoorbeeld alle vluchten naar Las Palmas op een dag inweek. Nu worden die verdeeld over de hele week. De cijfers van Schiphol bevestigen dit beeld. Vertragingen van langer dan een half uur nemen jaarlijks met circa 2 procent af. Was in 1989 17 procent van alle charter- en lijndienstvluchten, zowel vertrekkend als aankomend, langer dan een half uur vertraagd, in 1990 bedroeg dat percentage 15 procent.

Maar bestuurslid R. Klaver van de ANVR is nog niet tevreden. Hij vindt dat de vakanties ook meer moeten worden uitgesmeerd over de zomer.

Niet heel Nederland hoeft in juli met vakantie. “Je zou de vakanties moeten spreiden naar regio en bovendien roostervrije dagen afstemmen op schoolvakanties. Dat is nu allemaal te versnipperd. Maar het ministerie van onderwijs heeft daar nog niet veel oren naar”, weet Klaver.

Intussen maakt Schiphol zich op voor de drukste weken in het jaar. De luchthaven verwacht dit jaar vier piekweken. Een daarvan zal volgende week al zijn. Dan zullen naar schatting 400.000 passagiers via Schiphol rei Met 65.700 reizigers en 671 starts en landingen was vorig jaar overigens vrijdag 29 juni de drukste dag van het jaar op de nationale luchthaven. En Schiphol mag dan een advertentie campagne zijn gestart - “Uw reisschema. Ons bouwschema.” - waarbij de luchthaven de mensen op het hart drukt toch vooral op tijd van huis af te reizen en liefst per trein, de chartermaatschappijen houden hun hart vast.

Want ondeere door de aanleg van een nieuw stationsgebouw lijkt het voorterrein van Schiphol op het ogenblik meer op een bouwput dan op een moderne luchthaven waar passagiers gemakkelijk hun auto kunnen parkeren, koffers kunnen uitpakken en snel kunnen in checken.

File-vorming en opstoppingen voordat de passagier goed en wel is ingecheckt betekent dat het voor de chartermaatschappijen alleen maar moeilijker wordt op tijd ter vertrekken. “En als het vliegtuig niet op het aangewezen tijdstip klaar staat om te vertrekken brengt dat het risico met zich mee dat een ander je plaa (slot) inpikt. Dan kan je achter in de rij aansluiten”, zegt een woordvoerder van Martinair.

Rest de vraag of de chartermaatschappijen samen met de touroperators de zaak niet te vol boeken waardoor vertragingen niet meer kunnen worden opgevangen . Volgens Wentzel van Transavia is dat niet het geval. “Calamiteiten kunnen altijd voorkomen. Maar vertragingen van vier, vijf uur komen niet meer voor”, zegt hij hoopvol.