Het familiealbum van de neefjes van James Brown

Rap Rap Rapido, BBC2, 19.45-20.40u.

Hoewel de omroepbladen uit drukkelijk blijven spreken van 'de Franse rockshow', draagt Rapido onmiskenbaar de signatuur van BBC-producente Janetreet-Porter. Net als het eerdere popprogramma Behind The Beat en het reisprogramma Reportage wordt Rapido gekenmerkt door videoclip-achtige beelden, razendsnel uitgesproken teksten en een flitsende vormgeving en belettering.

Het 'Franse' van Rapido zit hem in de prominente rol van presentator Antoine de Caunes, een innemende en enigszins karikaturale Fransman die de Engelse taal inmiddels perfect beheerst, maar die zijn uitee best doet om zijn charmante Franse accent zo veel mogelijk aan te dikken. “Hiphop” klinkt uit zijn mond als “'iepe 'oppe” en De Caunes toont een verfrissend gebrek aan respect wanneer hij iets te melden heeft over de gevestigde namen uit de popwereld. Zo durft hij zonder omhaal te zeggen dat Phil Collins boter op zijn hoofd zou hebben, als hij tenminste niet zo kaal was, en ging een item over de Rolling Stones vergezeld van het advies om eens in de platenkast van opa en oma te dui.

Zwarte muziek heeft Rapido's bijzondere aandacht, en het wekt geen verbazing dat het zomerseizoen wordt ingeleid met een special over de geschiedenis en de verschillende beoefenaars van de rapmuziek. Het voor de gelegenheid tot Rap Rap Rapido omgedoopte programma belooft een duik in het verleden, terug naar de wortels van de hiphop die zich ergens in Afrika zouden moeten bevinden. Een grappig staaltje van gedeeltelijke geschiedvervalsing, wt hoewel er in hiphopland steeds meer stemmen opgaan die beweren dat rappers hun muzikale achtergrond delen met soulzangers en jazzmuzikanten, werden juist de vroegste rapplaten gekenmerkt door een minstens zo belangrijke Europese invloed.

Met name het Duitse synthesizercollectief Kraftwerk vormde een dankbare bron van inspiratie en samples, zodanig zelfs dat rap-pionier Afrika Bambaataa verplicht werd om een deel van de royalties voor zijn baanbrekende hit Planet Rock naar Duitsland over te maken. (EPPas later werd soulbroeder James Brown de meest gevraagde leverancier van tweedehands ideeen, en trad een diversificatie op die bestaansrecht gaf aan de heftige politieke slogans van Public Enemy, de gewelddadige scheldkanonnades van Niggers With Attitude, de puberale sex-raps van de 2 Live Crew en de prettig in het gehoor liggende madeliefjesmuziek van De La Soul.

Een groepsnaam die Antoine De Caunes zou moeten aanspreken, ook al lukt t hem ongetwijfeld om er een Franse slag aan te geven.