Europese truckmarkt blijft slecht

ROTTERDAM, 18 JUNI. Het dieptepunt voor de Europese vrachtwagenmarkt is nog niet in zicht. Door een afzwakkende Duitse markt zal ook 1992 nog geen snelmslag te zien geven. Dit blijkt uit het jongste rapport van het gezaghebbende Britse onderzoeksinstituut DRI.

De terugval in de Europese truckmarkt zal volgens het DRI dit jaar bijna net groot zijn als in 1990. De verkoop van vrachtwagens boven de 3,5 ton zal dit jaar met 2,8 procent afnemen. De markt voor zware trucks (boven de 15 ton) krimpt met 3,5 procent in. In 1990 vertoonde de totale vrachtwagenmarkt een terugval van 3,2 procent.

Het DRI voorziet dat de sterke Duitse markt zal verflauwen. zal in 1992 zijn invloed hebben. Wanneer de Europese markt zich herstelt, zal de groei volgens in Londen gevestigde onderzoeksinstituut traag verlopen. De belangrijkste factoren die de markt bepalen zijn niet gunstig.

De brandstofprijzen zullen weliswaar niet stijgen door de ontwikkelingen op de oliemarkt. Maar de Duitse en Britse regering hebben onlangs de dieselaccijnzen verhoogd. Volgens het DRI zullen overheden zwaardere lasten opleggen aan devoerders, daarbij gebruikmakend van de daling van de olieprijzen in het recente verleden. Milieumaatregelen zullen die lasten verder doen oplopen. Het renteniveau is wel enigszins gedaald, maar volgens het DRI legt de hoge rente in Duitsland als gevolg van de hereniging een vloer in de markt.

Volgens het onderzoeksinstituut leiden de topverkopen van vrachtwagens in eerdere jaren nu juist tot een vertraging van het herstel. Vervoerders hebben betrekkelijk nieuwe vloten.

Dde faillissementen in de vervoerssector zullen ondernemers voorzichtig zijn met nieuwe investeringen.

De ontwikkelingen in de verschillende landen lopen nogal uiteen. De Duitse markt is steeds de grote 'trekker' geweest.

Onder meer het Nederlandse DAF Leyland vergroot de verkoopinspanningen in Duitsland om verliezen op de Britse markt te compenseren. Maar het DRI ziet nu ook enkele ongunstige factoren. Naast de dieselaccijns en de rente noemt het DRI ook de verhoging van de wegenbelasting. Een heel belangrijke ontwikkeling is volgens het onderzoeksinstituut de voorgenomen deregulering van de Duitse markt. Deze zal de komende jaren leiden tot een veel efficienter gebruik van het bestaande Duitse vrachtwagenpark. Het DRI ziet nog geen tekenen die wijzen op herstel van de in een recessie verkerende Britse markt.