Belang HAL in Pacific Northern Oil

ROTTERDAM, 18 JUNI. De voormalige rederij Holland Amerika Lijn (HAL Holding) heeft opnieuw een belang in een bedrijf genomen. De huidige investeringsmaatschappij heeft 80 procent van de aandelen verworven van de Amerikaanse oliemaatschappij Pacific Northern Oil Corporation (PNO).

Het restant van de aandelen blijft in handen van het management van PNO. Dit heeft HAL Holding gisteren bekend gemaakt.

De Amerikaanse onderneming in Seattle behaalde in 1990 een omzet van ruim 250 miljoen dollar (ruim 500 miljoen gulden).

De belangrijkste activiteit is de levering van scheepsbrandstoffen die worden gemengd conform specificaties van afnemers. PNO bezit terminals in Seattle, Portland en Long Beach. Daarnaast levert PNO olieprodukten aan industriele grootverbruikers in het noordwesten van de igde Staten.

Daarvoor koopt PNO als onafhanklijke leverancier onder meer bij raffinaderijen residu-olie en olieprodukten in. Verder bezit PNO nog 42 benzinestations in Portland en het zuidelijke deel van Oregon.

HAL Holding heeft niet bekent gemaakt welk bedrag de investeringsmaatschappij voor het pakket aandelen van PNO moet neertellen. Volgens HAL Holding betekent de toetreding van een “kapitaalkrachtige grootaandeelhouder” voor PNO dat er mogelijkheden ontstaan om de iteiten uit te breiden.

HAL Holding verkocht in 1988 de passagiersrederij Holland Amerika Lijn voor 1,2 miljard gulden. Nu manifesteert HAL Holding zich als investeringsmaatschappij. HAL Holding heeft sinds 1988 deelnemingen verworven van veertig procent in baggeraar Boskalis en van 42,5 procent in rederij Anthony Veder Groep. Ook was het investeringsfonds betrokken bij een vriendelijke overnamepoging van detailhandelsbedrijf Macintosh. Die poging leedg jaar schipbreuk. Onlangs nog toonde HAL Holding interesse voor een mogelijke overname van HES Beheer, de Rotterdamse onderneming waarin onder meer het overslagbedrijf Graan Elevator Maatschappij (GEM) en containerrederij Bell Lines zijn ondergebracht.

Bij HAL Holding zit onder anderen de Noor Torstein Hagen in de raad van commissarissen. Hagen belaagt op het ogenblik het Rotterdamse transportconcern Nedlloyd. Hij vindt onder meer dat Nedlloyd hem in de raad van commissarissen moet opnemen.