KLM steekt vijftig miljoen in het Franse Air Littoral

ROTTERDAM, 15 JUNI. De KLM neemt een belang van 35 procent in de Franse luchtvaartmaatschappij Air Littoral. Hiermee is een bedrag gemoeid van 150 miljoen franc (circa 50 miljoen gulden). Dit heeft de KLM gistermiddag bekendgemaakt.

Over details van de deelneming, waarmee de KLM haar positie in het Europese luchtverkeer wil versterken, onderhandelen beide partijen nog. “We hebben in principe overeenstemming”, aldus een zegsman van de KLM. Air Littoral is in 1972 opgericht als regionale luchtvaartmaatschappij. De Franse maatschappij, waar ongeveer 1000 mensen werken, bedient nu 43 bestemmingen, waarvan 21 binnen en 22 buiten Frankrijk. Dat doet ze met 31 vliegtuigen. Pikant detail is dat Air Littoral de 6 Fokker-100 toestellen die de KLM indertijd niet wilde hebben huurt van de lease-maatschappij waaraan de KLM die vliegtuigen heeft verkocht.

Air Littoral wil haar eigen vermogen versterken voor de financiering van de uitbreiding van het aantal bestemmingen, nog deze zomer met 15. Daartoe zal Air Littoral nieuwe aandelen uitgeven aan de KLM, waarmee al commercieel wordt samengewerkt.

Volgens beide maatschappijen willen zij “in het licht van de Europese liberalisering van de luchtvaart door samenwerking hun positie versterken”. Naast de participatie van 20 procent in het Amerikaanse North West Airlines heeft de KLM een vergelijkbaar belang van 14,9 procent in de Britse regionale maatschappij Air UK. Hiermee wil de KLM inspelen op de schaalvergroting in de luchtvaartindustrie, die onder meer wordt ingegeven door de liberalisering van het Europese luchtruim. “De deelneming in Air Littoral is gebaseerd op hetzelfde concept als onze andere deelnemingen, waarbij complementaire netwerken elkaar moeten aanvullen. Daardoor krijgen beide maatschappijen een grotere marktomvang en de klanten meer keuzemogelijkheden”, aldus een woordvoerder van de KLM.

Air Littoral, dat vorig jaar een bescheiden winst van circa 1,5 miljoen franc op een omzet van 584 miljoen franc behaalde, voert in Frankrijk onder meer lijndiensten uit tussen Parijs en regionale luchthavens in Zuid-Frankrijk zoals Lyon, Nice, Montpellier en Marseille. “Dat zijn routes waar wij niet aan toekomen, maar met Air Littoral welaansluiting op kunnen krijgen”, aldus de KLM.

Eerder deze week werd bekend dat Nedlloyd haar belang van 40 procent in chartermaatschappij Transavia aan de KLM verkoopt.

Daarmee krijgt de KLM 80 procent van de aandelen Transavia in handen, het restant is in bezit van institutionele beleggers.

De transactie moet nog beoordeeld worden door EG-commissaris Brittan (mededinging). De EG zal volgens de KLM met de deelneming in Air Littoral geen problemen hebben “gezien de geringe omvang van Air Littoral.

Van de aandelen Air Littoral is 49 procent in handen van de Societe de Banque Occidentale. De rest hebben de twee oprichters.