'Goud de mai' aan de Quai Branly

PARIJS, 13 JUNI. Vanaf morgen kunnen de Parijzenaars vier dagen lang de 'smaak van Holland' proeven in een 'Holland-dorp' aan de Quai Branly, op een steenworp afstand van de Eiffeltoren. Het do- achttien Hollands huisjes, een elf meter hoge molen, een Rembrandt-galerij, het onvermijdelijke draaiorgel, veertien fietsen en 20.000 bloeiende tulpen, hyacinthen en narcissen uit de Keukenhof - is het toneel van een promotie die kaas, toerisme, folkore en cultuur combineert.

Het Nederlands Zuivelbureau en het Nederlands Bureau voor Toerisme zijn samen, elk een investering van 800.000 franc, verantwoordelijk voor deze actie op een van de meest begeerde plekken van de Franse hootad. De kaas-promotie is gericht op 'graskaas', de 'Gouda de mai'.

Het Zuivelbureau hoopt met deze 'Beaujolais nouveau' onder de Nederlandse kazen de export naar Frankrijk (vorig jaar meer dan 50.000 ton) op te stuwen.

Voorzover Franse (en andere) potentiele toeristen - de Eiffeltoren is Parijs' grootste attractie voor buitenlanders - niet door de bloemen, Alkmaarse kaasdragers of kaasmeisjes worden verleid tot een bezoek aan 'le petit pays plat' zal Rembrandt daarvoor moeten zorgen. Achttien groteprodukties van zijn werken zijn te zien in een speciale galerij, als voorproefje voor de Rembrandt-expositie die op 4 december in het Rijksmuseum zal worden geopend. De oude meester concurreert met Van Gogh: de expositie van diens werken trok vorig jaar 132.000 Franse bezoekers.

Tegenover de 2,2 miljoen Nederlanders die jaarlijks Frankrijk bezoeken, is het Franse toerisme naar Nederland bescheiden: met in totaal 422.000 bezoekers kwamen de Fsen niettemin als vierde, na de toeristen uit de Bondsrepubliek (1,5 miljoen), Engelsen (900.000) en Noordamerikanen (450.000). Omdat Fransen minder vaak zon-bestemmingen kiezen voor hun vakanties, en de smaak van cultuur evenals die van kaas hen na aan het hart ligt, is het Holland-dorp gekozen als unieke vorm van gecombineerde promotie.

De stad Parijs die een van zijn mooiste plekjes ter beschikking stelde, wordt met een gift van 5000 ton kilo kaas bedankt. Deze geste van hetZuivelbureau is niet geheel zonder bijbedoeling: ziekenhuizen, kantines, bejaardentehuizen en andere instellingen vormen in Frankrijk een grote markt waarop de Nederlandse kaasexporteurs zich meer zullen richten.